RECENSIE: Rapalje - Ruiten

rapalje-ruiten
recensie cijfer 2005-05-21 Schotland en Ierland zijn landen die veel moois te bieden hebben; de hooglanden, het mysterie rondom het monster van Lochness, prachtige meren en sfeervolle steden. Voor de mensen die geen zin hebben om een reis naar deze plekken te ondernemen is er een oplossing, want voor de beste Keltische muziek hoeven we niet meer naar Schotland of Ierland af te reizen. Rapalje brengt deze gewoon naar ons toe.

Het avontuur “Rapalje” begint wanneer ik de nieuwste cd van deze band in handen krijg. De band heeft de reputatie om veel aandacht aan de vormgeving van het hoesje en het bijbehorende promotiemateriaal te besteden. Deze reputatie maken ze wederom meer dan waar.

Lichtelijk overdonderd door het uitgebreide informatiepakket dat ik heb ontvangen gaat de cd in de speler. Het openingsnummer Johnnie Cope – The Geese in the Bog – Turf Lodge is een prachtig oud traditioneel nummer over een strijd tussen twee mannen. Vervolgens komen we via het instrumentale Crowley’s Reel – The Mountain Road uit bij Carrickfergus, een balled waarin een pop-achtige gitaar begeleiding is gecombineerd met traditionele instrumenten. Een ander hoogtepunt van de cd is het nummer waarin de bandleden zingen over de vraag wat er onder een Schotse kilt te vinden is.

Deze cd staat vol met traditionele Keltische instrumenten en Dieb, William en Maceál experimenteren er volop op los. Misschien is de zang niet altijd helemaal zuiver maar dat doet verder niets af aan de cd. Wanneer deze cd je nog niet heeft kunnen overtuigen ga dan naar één van hun vele live optredens, bestel een Guinness, laat je door Rapalje meenemen naar de wereld die Keltische muziek heet en geniet!
Recensent:Rene Kuijs Artiest:Rapalje Label:Eigen Beheer
MonkeyRAM-MonkeyRAM

MonkeyRAM - MonkeyRAMHet Noord-Hollandse MonkeyRAM maakt naar eigen zeggen ‘spierballenrock’, en...