RECENSIE: MonkeyRAM - MonkeyRAM

MonkeyRAM-MonkeyRAM
2005-05-11 Het Noord-Hollandse MonkeyRAM maakt naar eigen zeggen ‘spierballenrock’, en die omschrijving dekt de lading volkomen. Kortom: ROCK!!!

Opener Bleed begint met een dreigend, Tool-achtig intro. Hierna gaat de band vol gas los met heftige gitaarriffs en stuwend bass- en drumwerk. Zanger Mark bewijst hier direct over een heerlijk heftige rockstem te beschikken, die naadloos op de muziek aansluit. Lekker! Maar als na een minuut of twee/drie een blik tempowisselingen wordt opengetrokken ben ik helaas wel de draad een beetje kwijt. De band had er misschien beter aan gedaan om halverwege de song terug te vallen op het intro thema. De luisteraar had hier namelijk best even een punt van herkenning kunnen gebruiken. Maar goed, op naar het tweede nummer.

Gutterflower heeft een redelijk pakkend refrein, en is compacter dan het eerste nummer. De zang is tijdens de refreinen trouwens voorzien van een mooie bijpassende galm. Dit geeft de zang net even dat beetje extra kleur, hier zou de band best vaker mee mogen experimenteren.

Afsluiter Shut Up! is vervolgens weer volle kracht vooruit. De band roept hier herinneringen op aan de begindagen van Metallica. Het is bijna onmogelijk om tijdens dit nummer stil te zitten. Staccato gitaarriffs worden hier afgewisseld met mooie dubbele gitaarlijnen, zonder te vervallen in al te veel moeilijkdoenerij. Shut Up! is daardoor misschien wel het beste nummer van deze demo.

MonkeyRAM schrijft in haar bio dat ze de aandacht van het publiek vanaf de allereerste mokerslag naar zich toe weet te trekken. Op zich is de band daarin geslaagd. De kunst is echter om die aandacht ook vast te kunnen houden, en daarin slaagt de band nog maar ten dele. De band zou er goed aan doen haar songs een duidelijkere structuur mee te geven. Verder moet MonkeyRAM proberen om niet te verzanden in teveel tempowisselingen binnen één nummer. Maar als we meerekenen dat de band pas in 2004 is opgericht, en deze demo in een dag is opgenomen en gemixt, is dit toch wel een mooi visitekaartje.
Recensent:Chris Dietzel Artiest:MonkeyRAM Label:Eigen Beheer
fuckoffmachette-myfirstmach

Fuck-Off Machete - My First MacheteBij het beluisteren van de eersteling van het Britse trio Fuck-off Machete...