RECENSIE: Fiction Plane - Sparks

Fiction Plane – Sparks
recensie cijfer 2010-05-14 Het ‘zoon van’ syndroom heeft Joe Sumner van Fiction Plane inmiddels van zich af weten te schudden. Critici waren vooral na het uitkomen van het debuut sceptisch. Zoals ze dat eigenlijk altijd zijn als er een album uitkomt van de zoon of dochter van een beroemde artiest. Maar Summer heeft met Fiction Plane inmiddels bewezen dat hij de kruiwagen die zijn vader voor hem was niet meer nodig heeft. Deze maand ligt de opvolger van Left Side Of The Brain in de winkels. Met Sparks moeten de heren proberen om het succes van het eerste album te evenaren. En het liefst zelfs te overtreffen.

Sparks is wederom een mix van verschillende genres. Je hoort de ska en reggae invloeden maar de boventoon op dit album is toch rockmuziek. En hoeveel de invloeden van de nummers ook van elkaar verschillen, het is de herkenbare stem van Sumner waardoor alles als een geheel blijft klinken. Hoogtepunt van het album is het prachtige ‘Tommy’. Het kan bijna niet anders dan dat dit de grote meezinger wordt tijdens concerten. Daarentegen is dit tevens een nummer dat je niet zon snel zou verwachten van Fiction Plane. Toch wat harder dan we gewend zijn van dit trio. Daar tegen over staat weer de opener ‘You Know You’re Good (La La La Song)’. Hierin herken je gelijk het geluid zoals je dat van Sumner, Daunt en Wilhoit gewend bent. Staccato gitaarpartijen en een up-tempo drum en baspartij.

Fiction Plane weet te verrassen met dit album. Het is gewaagd en afwisselend. Sparks is een waardige opvolgers van het succesvolle debuutalbum. Misschien dat er geen megahit op staat in de trant van ‘Two Sisters’ maar dat mag niet deren. Genoeg luisterplezier te beleven aan dit album.
Recensent:Rene Kuijs Artiest:Fiction Plane Label:Roadrunner Records
Trash Talk – Eyes & Nines

Trash Talk - Eyes & NinesHet uit Sacramento afkomstige Trash Talk brengt ruim anderhalf jaar na het...