RECENSIE: Foo Fighters - Greatest Hits

Foo Fighters - Greatest Hits
recensie cijfer 2009-12-02 Voor veel bands is het uitgeven van een Greatest Hits de definitieve erkenning van de teloorgang; het moment waarop je als band je realiseert dat het beste werk achter je ligt. Hoewel Foo Fighters nog niet in de categorie valt waarop dit noodzakelijk is, moeten we toch stellen dat de écht succesvolle wapenfeiten in een ver verleden liggen. David Grohl, ex-drummer van Nirvana en verkoper van strakke mainstream-rock met een ruige rand, is vooral bekend van ‘vroeger’, maar niet van de afgelopen zeven jaar vallen-en-opstaan.

Voor een Greatest Hits is deze Greatest Hits dan ook bijzonder adequaat. Het klinkt misschien naar, maar wat we hier hebben benadert wat je nodig hebt van de Foo Fighters: Een beukend ‘All My Life’, een soft ‘Everlong, een 90s ‘Monkey Wrench’, een poppy ‘Learn to Fly’ en een meezinger ‘My Hero’. Omdat de makers zich niet gestoord hebben aan chronologische wetten, zijn de nummers ook nog eens in de goede volgorde gezet. Het resultaat is een
goed album van nummers die op de oude albums altijd omgeven waren door een hele hoop nutteloze ruis.

Voor de vergelijking is het dan ook wel mooi dat er nog twee nieuwe nummertjes bijgevoegd zitten (een zinloos fenomeen omdat het nooit lukt om een zomaar een greatest hit te creëren): De overgeproduceerde laagvlieger-single ‘Wheels’ en het vrijdagmiddag-vullertje ‘Word Forward’ geven aan dat de Foo Fighters er goed aan zouden doen een ‘Greatest Hits’ uit te geven en er daarna mee te nokken. Hopelijk doet zijn uitstapje bij Them Crooked Vultures Grohl veel goeds, dan kunnen we later misschien nog meer verwachten.

Met andere woorden: Dit is het album van de Foo Fighters dat je moet kopen om de hele Foo Fighters te bestrijken. Ik ben totaal geen fan van ‘Greatest Hits’, maar in dit geval is het goed zo. De nummers zijn krachtig en vormen samen een stevig en gevarieerd album. Voor mensen die alle cd’s al hebben is het een no-go. De nieuwe nummers zijn het niet waard.

Eerdere recensies van Foo Fighters:
- 04-06-2008: Hyde Park;
- 01-10-2007: Echoes, Silence, Patience & Grace;