RECENSIE: MIKA - The Boy Who Knew too Much

Mika - The Boy Who Knew Too Much
recensie cijfer 2009-10-23 Als er één artiest is die met zijn debuutalbum al meteen de sterrenstatus heeft bereikt dan is het Mika wel. Deze van oorsprong Libanese zanger wist de wereld te veroveren met zijn debuutalbum Life In Cartoon Motion. Zijn vrolijke meezing popliedjes hebben ervoor gezorgd dat hij een graag geziene gast is geworden in tv shows, concertzalen en zelfs op festivals.

Deze ogenschijnlijk altijd vrolijke en optimistische zanger heeft nu zijn tweede album uit, The Boy Who Knew Too Much. De eerste single van dit nieuwe album, ‘We Are Golden’ staat inmiddels al in de hoogste regionen van de hitlijsten. En dit zal ongetwijfeld niet de enige hit van dit album zijn. Want als Mika ergens een talent voor heeft is het wel voor het schrijven van catchy popnummers. Nummers als ‘Rain’, ‘Dr. John’ en ‘Good Gone Girl’ zijn gegarandeerde hits. Maar er staan ook een paar verassende nummers op. ‘Toy Boy’ is zo’n nummer. Een cartoonachtige intro wordt gevolgd door een aanstekelijk, bijna a capella, nummer. En ook het rustige en mooie ‘I See You’ moet even genoemd worden. Dit nummer is misschien wel het meest opvallende wapenfeit van de kleurrijke zanger. Een prima nummer om critici te laten horen dat hij meer kan dan alleen feel good muziek maken.

Mika lijkt met dit album meer persoonlijke nummers te hebben gemaakt. Hoewel de muziek nog steeds dezelfde aankleding heeft, Queen light, met vlagen bombastisch, veel kopstem en voornamelijk up-tempo, heeft het geheel toch wat meer diepgang. Ik weet niet of je de nummers op The Boy Who Knew Too Much meer volwassen moet noemen maar het is duidelijk dat hij is gegroeid.

Uiteindelijk doet Mika gewoon waar hij goed in is. Een glimlach toveren op het gezicht van de luisteraar. En zelfs de niet Mika fans zullen moeite hebben om een glimlach te onderdrukken.
Recensent:Rene Kuijs Artiest:MIKA Label:Universal Music
AFI Crash Love