RECENSIE: Axel Rudi Pell - Tales from the Crown

Axel Rudi Pell  - Tales of the Crown
recensie cijfer 2008-11-21 Wat kan persinformatie toch handig zijn. Axel Rudi Pell maakt het mij, met zijn persinformatie, wel heel erg makkelijk. Zoals Axel Rudi Pell zelf zegt in de eerste alinea: "Our fans will get just the kind of songs they have come to know and expect from me and my band". En dat is ook precies wat je krijgt met het nieuwe album Tales of the Crown. Een herkenbaar Axel Rudi Pell album. Her en der wat kleine veranderingen en vernieuwing, maar vooral een goede geproduceerde, Heavy metal plaat. Echte Deutsche Gründlichkeit.

Hoewel Tales of the Crown zeker geen origineel album is, is het ook geen slecht album. De nummers zijn goed op elkaar afgestemd. Het grootste deel steekt goed in elkaar en is prettig om naar te luisteren. Zo is daar het geheel instrumentale nummer 'Emotional Echoes', wat meteen laat horen waar Herr Pell bekend om staat. Uitmuntend gitaarspel, overspoeld met emoties. Wat een heerlijk nummer om op weg te dromen. Daar tegenover staat weer een nummer als 'Buried Alive'. Een snel nummer dat staat als een huis. Voeg daar het catchy nummer 'Riding on an Arrow' aan toe en je hebt de hoogtepunten van deze schijf weer gehad. Zo is het titelnummer ronduit saai te noemen. Als het 3 minuten korter was geweest wat het misschien minder slaapverwekkend geweest.

Door de naam en het gitaarspel zou je af en toe vergeten dat Axel Rudi Pell ook de naam van de band is. De Amerikaanse zanger Johnny Gioeli heeft een eerste klas stem, waarmee hij zowel de solo als de achtergrond vocals doet. En drummer Mike Terrana heeft ook een vermelding verdiend. De drums zijn prima, niet te overheersend, want dat wil je niet bij een band als deze.

Helaas is en blijft het een weinig interessant album met cliché titels en hele voorspelbare nummers. Dus beste Axel Rudi en kompanen, ga volgende keer eens wat dieper in op de ingezette veranderingen. Een verrassende plaat betekent niet meteen dat je een hele andere weg in hoeft te slaan.
Recensent:Marion Jansie Artiest:Axel Rudi Pell Label:SPV
It Bites – The tall Ships

It Bites - The Tall ShipsDe laatste jaren lijkt het af en toe wel of er meer bands weer bij elkaar...