RECENSIE: Apache - Boomtown Gems

Apache - Boomtown Gems
recensie cijfer 2008-08-30 Terug naar de 70s en 80s met Iggy Pop, Kiss, Ramones, New York Dolls. Dat is wat Apache wil op hun debuut Boomtown Gems. Een naam die mogelijk verwijst naar Bob Geldof’s project maar misschien ook duidt op New York als stad. In ieder geval: terug naar af wil deze band. En dat thema wordt op alle fronten doorgedreven kunnen we zien op foto’s waar de band zich expres gedateerd laat aftekenen.

Ach, laat ik ze een kansje geven. ‘Boys Life’, opener op de cd komt het dichtst in de buurt van de Ramones in een surfband. ‘Bullet Train’ gaat meer in de richting van - nee is gewoon een regelrechte ripoff van - Black Sabbath. Al na deze twee nummers kan de cd wat mij betreft gewoon weer retour afzender. Wat Apache te bieden heeft is mij namelijk onduidelijk. Ik heb namelijk de oude platen van de bands die ze graag nadoen al grijsgedraaid en geen behoefte aan een saaie, onprofessionele, expres slecht geproduceerde variant van deze artiesten. Het is 2008 verdorie, geen 1978. Het grootste probleem is nog dat boute teksten en volume moeten compenseren voor de kwalitatief slechte muziek. ‘Nazi Knife’, een nummer waar op Ramones-manier het woord ‘Nazi Knife’ tot in den treuren wordt herhaald om maar echt Ramones te zijn, ‘Real Shit’ waar wederom een hondsirritante gitaarsolo door het eenvoudige nummer wordt geramd, ‘Russian Roulette’ waar expres slecht opgenomen vocalen en duetjes worden gedaan en in het refreintje ook weer de vroege surf een pluim krijgt, ‘White Hammer’ dat totaal in het luchtledige blijft hangen... En ga zo maar door.

‘Crystal Clear’ blijkt dan nog een lichtpuntje aan de plastic nabootsing van wat is geweest. Het nummer ligt goed in het gehoor en brengt mij het dicht bij een grote artiest, namelijk The Kinks. Helaas kan dit nummer niet compenseren voor de reeds geleden gehoorschade.
Terug naar de verkleeddoos.
Recensent:Erik Oudman Artiest:Apache Label:Birdman
ABC – Traffic