VERSLAG: DC in the Dark - 18/4 - Paard van Troje

VERSLAG: Kees de Jong

DC in the Dark - 18/4 - Paard van Troje

Al vijftien jaar maakt DC allerlei kleding. Hier zijn ze zo blij mee dat ze een verjaardagsfeestje geven. In 't Paard van Troje te Den Haag hebben ze hier een geschikte plek voor gevonden. Bij aankomst wordt al snel duidelijk dat het uitverkocht is, gezien de rij die staat te koukleumen. DC heeft er duidelijk werk van gemaakt. Zo is het podium versiert met lichten waar de namen van de artiesten van vanavond opstaan.

De zaal is nog redelijk leeg en rustig als perCeptie het podium betreedt. Deze mannen uit 'U-town', Utrecht dus, krijgen de zaal maar niet mee. Terwijl perCeptie zijn best doet staat het publiek te genieten van hun biertje.

Aangekondigd als een grote hit in Japan en na vanavond hopelijk ook in Nederland komt La Melodia het podium op. Tussen de nummers door worden er wat kinderlijke vragen gesteld, die op dezelfde manier beantwoord worden vanuit het publiek. "Deze track moeten jullie kennen want hij kwam de afgelopen weken zes keer per dag voorbij op TMF". Niemand kan een kleinerende glimlach onderdrukken als La Melodia 'Worldwide Connect' ten gehore brengt. Blijkbaar staat ze bij de verkeerde doelgroep. Na nog een paar nummers en lichtelijk irritant geouwehoer verlaat ze dan eindelijk het podium alwaar DJ $imon het publiek steeds tussen de artiesten door vermaakt.

De volgende act wordt makkelijk herkend aan hun accent. De Hagenezen van Kern Koppen komen op en zorgen voor (tot nu toe) de meeste beweging in de zaal. Er komen een aantal nummers van hun album Terug naar de Kern voorbij waaronder 'Kern Koppen'. De heren hebben een drumstel meegenomen om de beats nog meer volume te geven. Het publiek lijkt nu klaar te zijn voor de grote namen op de affiche.

Glenn de Randamie, ofwel Typhoon is de eerste naam waar het publiek voor te komen lijkt. De zaal gaat bij opkomst al gelijk plat. Bij 'Brand Los' doet iedereen mee onder zichtbaar genot van de man op het podium. Helaas moeten we 'Los Zand' zonder grote broer Blaxtar doen maar dat maakt de sfeer er niet minder op. Er ontstaat afentoe al een dikke pit en het bier vliegt regelmatig door het publiek heen. Dinopha vergezelt Typhoon net als op de cd bij 'Zendeghi'. De Zwollenaar heeft het publiek goed wakker geschud, bedankt het publiek en verlaat het podium.

Het grote publiek kent Dio waarschijnlijk alleen van 'Dom, Lomp & Famous', maar dat hij tot veel meer (en beter) werk in staat is wordt al snel duidelijk. De zaal gaat helemaal plat door de snoeiharde beats van 'Okee' en 'Wat het is'. "Als ik zeg D I, zeggen jullie O" zingt Dio, waar het publiek graag gehoor aan geeft. Bij 'Stuk' houdt het publiek het meedoen goed vast. Als 'Dom, Lomp & Famous' dan voorbij komt trekt Dio de MC van vanavond Willie Wartaal achter de coulissen vandaan. Het dak gaat eraf en Dio verlaat het podium.

Als DJ ART plaatsneemt achter de draaitafel weet iedereen al hoe laat het is; tijd voor Sticks. Dat Sticks niet lang alleen blijf wordt duidelijk als Rico mee komt doen. 'Snelle Jongens', 'Voer voor je Hoedenplank' en 'Verre Oosten' komen voorbij terwijl de zaal onder aanmoediging van Sticks een dikke pit bouwt. Met 'Spaanse Vlieg' is het optreden dan helaas alweer voorbij.

Na Sticks & Rico wordt er nog tot vijf uur gedanst en spot men hier en daar nog een bekendheid die meedoet. Dat DC een puik feestje heeft neergezet vanavond bestaat geen twijfel over. De artiesten hadden het zichtbaar naar hun zin, het publiek ging los en een uitverkochte zaal; wat wil je als organisator nog meer? Wat mij betreft mag DC over vijf jaar weer een feest geven en aan een grotere locatie denken!

OZARK HENRY - 18/4 - TIVOLIDe Vlaamse Ozark Henry is al 10 jaar hard aan de weg aan het werken, met...

EFTERKLANG - 13/4 - EKKO Experimentele post-rock liefhebbers kwamen afgelopen 13 april aan hun trekken...