VERSLAG: Ozark Henry - 18/4 - Tivoli

Podiuminfo was aanwezig bij Ozark Henry in Tivoli voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 6 foto's.

VERSLAG: Joslyn Dresen

Ozark Henry - 18/4 - Tivoli

Piet Goddaer is als Ozark Henry al 10 jaar actief in de muziek. Dit leverde al vijf pareltjes van albums op. Het derde Birthmarks, met daarop de single ‘Sweet Instigator’, betekende de definitieve doorbraak van deze Vlaamse zanger. Ook stond hij al drie keer op Rock Werchter en produceerde hij het tweede album van Novastar, waar hij ook op meespeelde en –zong. Nu om het decenium te vieren is er het verzamelalbum A Decade met daarop een selectie van nummers van zijn vijf albums en is hij daarmee op tournee.

Vanavond wordt er uit de brede discography gespeelt en komen alle grote hits voorbij. Een aantal zijn in een ander jasje gestoken zodat ze nog goed herkenbaar zijn maar anders klinken dan we gewend zijn. De meegenomen band zijn ogenschijnlijk drie doorgewinterde muzikanten uit het jazz circuit. Zijn kunnen moeiteloos nummers als ‘These days’, ‘Intersexual’ en ‘Indian summer’ spelen terwijl Goddaer voor op het podium achter zijn twee grote keyboards de liedjes van extra lagen en geluiden voorziet.

Alleen is het allemaal niet één geheel. De band van Ozark Henry is daar mede debet aan. De extra toetsenist speelt op het juiste nivaeu mee maar de basgitarist is bijna onzichtbaar terwijl de drummer juist overduidelijk aanwezig is. Zijn slagen zijn kort, fel en hard en doen denken aan een grote stadion band als Queen wanneer een paar nummers eindigen in wild getrommel. Ook komen niet alle nieuwe arrangementen goed uit de verf.. ‘Word up’ is zonder zangeres en blazers een stuk minder speels, ‘Sweet instigator’ wordt kaler en feller. ‘La donna e mobile’ krijgt echter een Faithless make-over en zorgt voor behoorlijk wat dansende mensen. Echt ingetogen zien we Goddaer in het toegift wanneer hij in zijn eentje plaats neemt achter zijn keyboards voor ‘Give yourself a chance’.

Helaas mist het grootste deel van het optreden die intieme sfeer die je in een zaal als Tivoli kan ervaren. Mischien zijn de nummers te groot gemaakt, misschien is de Tivoli te klein. Binnenkort speelt Ozark Henry in een uitverkochte Lotto Arena voor thuispubliek. Wellicht komt deze show daar beter tot zijn recht. Het blijven namelijk wel allemaal steengoede liedjes.

FOTOGRAFIE: Bianca Berger

Ozark Henry foto Ozark Henry - 18/4 - Tivoli Ozark Henry foto Ozark Henry - 18/4 - Tivoli Ozark Henry foto Ozark Henry - 18/4 - Tivoli Ozark Henry foto Ozark Henry - 18/4 - Tivoli Ozark Henry foto Ozark Henry - 18/4 - Tivoli Ozark Henry foto Ozark Henry - 18/4 - Tivoli

MILLENCOLIN - 18/4 - MELKWEGMet de nieuwe plaat 'Machine 15' gaat punkband Millencolin verder waar het...

DC IN THE DARK - 18/4 - PAARD VAN TROJE Het verjaardagsfeestje van DC in the Dark vond plaats in het Paard in Den...