RECENSIE: Porcupine Tree - Fear of a Blank Planet

Porcupine Tree - Fear of a blank
recensie cijfer 2007-03-21 Het repertoir van Porcpine Tree is bij velen al bekend. De eerste cd kwam ruim 15 jaar geleden al uit. Na de psychedelische trips als Voyage 34 en Signify braken ze in 1999 echt door met het album Stupid Dream. De doorbraak kwam wellicht door de wat meer song geöriënteerde nummers die op de plaat stonden. De 3 albums die volgden zorgden voor een grote bekendheid ondanks dat de muziek elk album een stuk harder werd.

Ook het nieuwe album Fear of a Blank Planet doet er een schepje bovenop. Het album start spectaculair met het nummer ‘Fear Of A Blank Planet’. Een compositie zoals we allemaal van Porcupine Tree kunnen verwachten. Zeven minuten lang word je meegenomen door sterke epics met heerlijk gitaarwerk, spannende sfeer en sterke opbouw. Ook het ruim 17 minuten durende ‘Anesthetize’ is een opsomming van het typische Porcupine Tree geluid van afgelopen jaren. De zwakte van de plaat begint eigenlijk bij het beluisteren van de relatief korte nummers. De gitaar heeft ruim baan gemaakt voor keyboard en synthersizer welke zanger en schrijver Steven Wilson ook zelf bespeelt. Het product wordt er echter niet beter op. De nummers zijn langzaam, langdradig (dat voor slechts 5 minuten!) en missen kracht. Afsluiters ‘Way Out Of Here’ en ‘Sleep Together’ maken het album af op de manier die we gewend zijn. Afwisselend, solo’s, sterke riffs en geweldige composities.

Porcupine Tree doet er een schepje bovenop met dit album. In een kleine 50 minuten horen we meer hard gitaarwerk, melancholiek, langere nummers, sterke composities en pefecte productie. Alleen laat het punten liggen op de momenten dat er rust wordt gegeven op het album. Ze hebben betere rustige nummers gemaakt en het experimenteren met de keyboards mogen ze achterwege laten. Fear of a Blank Planet is een sterk Porcupine Tree album geworden, ondanks de zwakkere rustige momenten op het album.
Recensent:Jordi Koops Artiest:Porcupine Tree Label:Roadrunner Records
Yaso - Yaso

Yaso Romero Fernandes - Yaso Yaso Romero Fernandes studeerde vorig jaar af aan het conservatorium in...