RECENSIE: Kim Janssen - Cousins

Janssen
recensie cijfer 2017-04-27 Het is clichématig, maar liefde op het eerste gezicht bestaat nog, zo bewijst Kim Janssen met zijn nieuwe plaat. Deze Nederlandse artiest groeide op in verschillende Aziatische steden, heeft vele optredens gedaan in binnen- en buitenland en speelde in de band The Black Atlantic. Onder zijn eigen naam bracht hij twee albums en een EP uit. Nu is het vier jaar na zijn laatste werk en tijd voor een opvolger: Cousins. Op deze nieuwe plaat behoudt Kim Janssen zijn kwetsbaarheid, maar klinkt hij zelfverzekerder, wereldwijs en groots. Met trots noemt Janssen de samenwerking met Marla Hansen (Sufjan Stevens, The National), Eiríkur Orri Ólafsson (Sigur Rós) en Greg Calbi (Graceland). Hun invloeden zijn goed hoorbaar en creëren een prettige sfeer in de muziek.

Het is moeilijk te begrijpen waarom Kim Janssen niet vele malen bekender is in Nederland. Cousins opent de deur naar een nevelige droomwereld. De trompetten van Ólafsson op het eerste nummer ‘Dynasty’ creëren onmiddellijk de sfeer van Sigur Rós en andere bands uit de noordelijke regionen. Naar mate het nummer vordert, klinkt de band grootser en orkestraler. Op het daarop volgende ‘Take Shelter’ neemt Janssen de tijd om het nummer op te bouwen, om uiteindelijk te eindigen met uitbundige violen. Hier klinkt hij juist meer als het eerdere werk van de band Noah And The Whale. Ook rest van de plaat zweeft heen en weer tussen donkere rommelende delen en uitbundige trompetten die Kim Janssen kracht bijzetten. Kim Janssen blijft zelf altijd rustig en stuurt het geheel aan met kalme gewone toonhoogten of hoge falsetstem. Wat hij ook doet, hij nodigt uit om te luisteren. Helaas duurt Cousins maar dertig minuten.

Kim Janssen klinkt alsof hij de beste kanten van bands als Noah And The Whale, Bon Iver, James Vincent McMorrow heeft genomen en is gaan kneden totdat daar iets moois uitkwam. Cousins is toegankelijker dan zijn eerdere werk en zou wel eens de grote doorbraak van Kim Janssen kunnen zijn. Het zou eens tijd worden.
Recensent:Jetske Erisman Artiest:Kim Janssen Label:SnowStar Records
Cover De Kat - De Kat II

De Kat - De Kat IIMaar liefst vier keer speelden ze eerder dit jaar op Eurosonic/Noorderslag,...