RECENSIE: The Spirit That Guides Us - 24 Winters

2002-11-29 Binnen de hardcore en punkwereld opereren wel vaker bands die het ondanks de scherpe randen wel degelijk in zich hebben om een breder en groter publiek aan te kunnen spreken. Net als het eveneens Nederlandse Face Tomorrow, is The Spirit That Guides Us daar een goed voorbeeld van.
Intense, uit de tenen komende screamo vocalen en flink wat distortion op de gitaren zorgen er voor dat de eerste drie nummers op '24 Winters' voor de gemiddelde popluisteraar net zo ontoegankelijk zijn als de geheimen van Dimmu Borgir voor K3 fans. Toch zijn de nummer op deze EP erg mooi. Opener 'Hopefull Forever' is het beste nummer. Zuivere zang, pure melodieën, distortion, gekrijs en zelfs een kort stukje met gegrunt. Maar toch zo mooi dat je het keer op keer zult willen horen. Afsluiter en titelnummer '24 Winters' is echter een dromerig instrumentaaltje wat je met een gerust hart in een lift of de supermarkt aan kunt zetten. Laten we dat maar als de vereiste cooling-down beschouwen. Dat mag ook wel na drie intense nummers.
Zij die al een tijdje wachten op de opvolger van het vrijwel unaniem enthousiast ontvangen debuutalbum 'The Sand, The Barrier', kunnen '24 Winters' omarmen als welkom tussendoortje. Iets wat zeker zal opgaan voor de 10 inch vinyl versie, waarop twee extra voor/bij Studio Brussel opgenomen livetracks staan. Degenen die de band nog niet kennen, maar me wel begrijpen als ik ATDI of AYWKUBTTOD zeg, zullen een kennismaking met TSTGU zeker een aangename kunnen vinden.
Recensent:Jeroen Verdel Artiest:The Spirit That Guides Us Label:Sally Forth Records

Audioslave - AudioslaveZodra het nieuws bekend werd dat Chris Cornell samen met de bandleden van...

Brainshake - Gently Destructive Dat Brainshake potentie heeft, wist ik al. Nu heeft de opvallende crossover...