RECENSIE: Botany - Deepak Verbera

Botany
recensie cijfer 2017-02-02 New Age. Het is een term die vast bij veel mensen onmiddelijk associaties oproept. Dat er echter ook artiesten zijn die het wat suffige imago nieuwe impulsen willen geven zal niet bij velen bekend zijn. Producer/drummer Spencer Stephenson is zo'n man. Onder zijn alias Botany bracht hij eerder twee instrumentale, aan hiphop gelinkte albums uit. Denk aan DJ Shadow met z'n knip en plakwerk.

Op z'n nieuwe album Deepak Verbera past hij deze cut and paste techniek ook toe. Zelfs op een dusdanige manier dat je met geen mogelijkheid kunt zeggen wat zelf is ingespeeld en wat hij heeft gebruikt aan samples uit bijvoorbeeld spirituele platen. Buitengewoon knap. Ook het roer ging dus om, want Stephenson heeft naar eigen zeggen een ambient plaat willen maken die bedoeld is om luid af te spelen en die pit heeft.

Of dat laatste het geval is moet een ieder zelf maar proberen, het album werkt namelijk ook uitstekend als achtergrondmuziek. Het bestaat namelijk uit vredige klanken, zalvende synths en piano, gekraak, chants en al dan niet bewerkte fluiten. Belangrijk is ook dat Deepak Verbera zich laat beluisteren als een geheel. Als in een natuurlijke flow lopen de afzonderlijke nummers in elkaar over, vaak zelfs ongemerkt.

Klinkt deze plaat dan muffig? Geenszins. Mensen die ook wel raad weten met het eveneens spirituele oeuvre van bijvoorbeeld Alice Coltrane of Pharoah Sanders; ook free jazz vind zijn weg in het werk van Botany. Sterker nog; Spencer Stephenson is van oorsprong een jazzdrummer en dat hoor je terug op dit album.

Zoals gezegd heeft individuele tracks eruit lichten weinig zin. Iets wat onmiddellijk opvalt als je het album beluistert. Ambient? Jazeker, maar denk eerder aan het werk van Brian Eno dan een cd met dolfijngeluiden. New Age? Zeker, maar dan op een hedendaagse manier met moderne technieken. Wie zich zo nu en dan wil overgeven aan een rustgevende trip heeft er een aanrader bij.
Recensent:Mark Michels Artiest:Botany Label:Western Vinyl
Cover Katie Gately - Color

Katie Gately - ColorMet een wervelwind aan geluiden opent Katie Gately haar debuutalbum Color...