RECENSIE: BoXruBa - Wayaca

BoxRuBa
recensie cijfer 2016-08-22 BoXruBa is het verhaal van zanger Aymar Middendorp die Aruba verliet om zijn muziekcarrière een impuls te geven. Uiteindelijk vindt hij in Noord-Brabant zijn lotgenoten en wordt een rockband gevormd. Middendorp kan hierin de liefde voor de rock muziek kwijt, die bij hem aangewakkerd werd door veel naar bands als Incubus en Red Hot Chili Peppers te luisteren. Nu komt de groep met een tweede EP WAYACA, nadat ze vorig jaar al het door hun zelf geproduceerde Shooting Sounds uitbrachten. Voor deze nieuwe EP wordt met producer Martijn Groeneveld samengewerkt.

En dat is een goede keuze geweest, want de vier nummers klinken strak en goed ingespeeld. Het is duidelijk dat Groeneveld er een mooi geheel van heeft weten te smeden en er voor gezorgd heeft dat alles overtuigend vastgelegd werd. De sterke zang van Middendorp doet af en toe denken aan het door hem bewonderde Incubus en de band weet hem goed te ondersteunen. De muziek doet daardoor wel wat gedateerd aan en als je niet beter weet denk je met een band van pak hem beet twintig jaar terug te maken te hebben.

Wat opvalt, is het veelvuldig gebruik van koortjes binnen alle nummers, zoals in ‘Backdoor Man’ en ‘Like Before’. Zelf omschrijven ze zichzelf als een alternatieve indie-rock band, maar dat dekt de lading niet. Je moet meer denken aan een rock band zoals Kensington met veel catchy hooks en veel popinvloeden. De band mikt dan ook overduidelijk op hetzelfde publiek als die succesformatie en kruipt dicht tegen de mainstream aan. Dit is op zich niet erg maar binnen de vier nummers is weinig variatie te horen en ze klinken dan ook behoorlijk eenvormig. Zo wordt ook op de andere twee liedjes 'Cautelous' en 'So There' dezelfde receptuur gevolgd en zelfs bij slechts vier nummers is het dan lastig de aandacht erbij te houden.

BoXruBa flirt opzichtig met het Nederlandse popminnend publiek die bands als Kensington en in het verleden Kane een warm hart toedraagt. Hierdoor zou het zomaar eens kunnen gaan lukken om door bijvoorbeeld 3FM opgepikt te worden en inderdaad een plekje in dat wereldje te kunnen veroveren. Helaas zijn ze daardoor wel doorgeslagen in het toepassen van pakkende koortjes en makkelijke hooks en zijn ze vergeten goede nummers te schrijven. Dat is erg jammer voor een band waar wel degelijk potentie in zit.
Recensent:Ronald Kats Artiest:BoXruBa Label:Eigen Beheer
Cover Four By Fate - Relentless

Four By Fate - RelentlessHet lot bracht de leden van Four By Fate samen, vandaar de naam van de...