RECENSIE: Tony Joe White - Rain Crow

TJW
recensie cijfer 2016-06-16 Het is alweer achtenveertig jaar geleden datTony Joe White zijn iconische doorbraakalbum Black & White uitbracht. Elvis Presley himself werd instant fan en nam het nummer ‘Polk Salad Annie’ op in zijn live-repertoire, dat nog steeds te boek staat als Whites grootste hit. De zanger wordt 73 jaar geleden geboren in het uiterste noordoosten van de Amerikaanse staat Louisiana, een plek waar werkelijk alle muzikale oer-genres samensmelten. De muziek van Tony Joe White is daar geen uitzondering in en gaat vanaf de eind jaren zestig door het leven als zijnde swampblues. Dat hij het succes van Black & White nooit meer weet te evenaren, weerhoudt hem er niet van met enige regelmaat studioalbums op te nemen. De pensioenleeftijd al jaren negerende, brengt Tony Joe White met Rain Crow alweer zijn zeventiende plaat op de markt.

Zijn lage donkere stem is uit duizenden herkenbaar. De heerlijke zompig stampende opener ‘Hoochie Woman’ laat ons weten dat deze hoogstens wat versleten is. Slijt in optima forma, want het geluid van Tony Joe White leent zich uitstekend voor deze manier van zingen. Want of het nu laid-back verhalende nummers zijn als ‘Right Back In The Fire’ en ‘Conjure Child’, of een tegen improvisatie aanleunende, voortkabbelende song als ‘The Opening Of A Box’, Tony Joe White weet de luisteraar altijd te boeien met zijn perfecte balans tussen spanning en evenwichtigheid. Sluitstuk ‘Tell Me A Swamp Story’ is daar een treffend voorbeeld van. Al hangend aan de lippen van White is het nummer eigenlijk nauwelijks vooruit te branden. Het is de onmiskenbare formule van de artiest uit Louisiana.

Tony Joe White zal met Rain Crow dan ook geen nieuwe fans voor zich gaan winnen. En dat zal ook allerminst de intentie zijn geweest. White is daarnaast ook niet het type artiest dat zichzelf opnieuw dient uit te vinden of zich geforceerd wil bewijzen. Muziek maken zoals hij dat altijd gedaan heeft. En gelijk heeft hij. De swampblues-formule blijft al bijna vijftig jaar gehandhaafd, en met succes. Een album voor de jaarlijstjes zal Rain Crow niet worden, maar voor de echte liefhebber zal de plaat toch weer een beetje voelen als een muzikale thuiskomst.
Recensent:Doron Ketelaars Artiest:Tony Joe White Label:Yep Roc Records
Cover Daniel Romano - Mosey

Daniel Romano - MoseyDe verwarring was groot toen Daniel Romano in 2013 zijn doorbraakalbum...