RECENSIE: Jeff Austin - The Simple Truth

Austin
recensie cijfer 2015-03-10 Al twintig jaar is Jeff Austin actief in de muziek business. Hij bouwde een redelijke naam op als onderdeel van het bluegrassgezelschap Yonder Mountain String Band enThe Simple Truth is zijn debuutplaat als soloartiest. Een project waar naar eigen zeggen veertig jaar aan levenservaring in gestopt is.

Het openingsnummer ‘What The Night Brings’ doet het ergste vermoeden. Het nummer is opgebouwd rond een voorspelbaar countryrock ritme. Austins stemgeluid heeft een ietwat irriterend hoog niveau. Bovenal zijn de teksten vreselijk simpel: ”I Am Not Sure How I Got Here, But I Got Here Anyhow”.Er ontrolt zich een verhaal hoe hij aan de andere kant van de stad, na een zware nacht, wakker wordt. Alle cliche’s worden binnen enkele seconden afgevinkt.

Gelukkig herpakt het album zich vervolgens. ‘Simple Truth’ heeft een vrolijke trompet op de achtergrond. Dat geeft het nummer een New Orleans gevoel. ‘Fiddling Around’ is een ontzettend dansbaar bluegrassnummer. Tijdens deze liedjes valt het hoge stemgeluid van Jeff Austin ook mee. Bij het eerder genoemde ‘Simple Truth’ geeft dit stemgeluid het nummer een extra vrolijke noot. Begeleid door een banjo weet Jeff Austin op ’15 Steps’ zelfs de rauwe sound van Bruce Springsteen te benaderen. Ook tekstueel zijn de opvolgende nummers beter opgebouwd dan het eerste ‘What The Night Brings’.

Maar eigenlijk heeft Jeff Austin zijn naam al niet mee. Waar de Amerikaanse plaats Austin garant staat als broedplaats voor countryrock, vertolkt Jeff Austin deze ook in al haar voorspelbaarheid. De zanger probeert met enkele aanvullingen zijn muziek een verrassende draai te geven. De vrolijke touch die veel nummers meekrijgen maakt dat Jeff uiteindelijk een degelijke plaat gemaakt heeft. Voor grote verrassingen hoef je echter niet bij The Simple Truth te zijn.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Jeff Austin Label:Yep Roc Records
Cover Peter Kernel - Thrill Addict

Peter Kernel - Thrill Addict Peter Kernel bestaat uit Aris Bassetti en Barbara Lenhoff, een...