RECENSIE: Jay Reatard - Blood Visions

Jay Reatard - Blood Visions
recensie cijfer 2007-01-10 De titel van het album, Blood Visions doet al geen lieflijk album vermoeden. Ook het artwork (Reatard staat op de hoes in alleen een onderbroek en volledig met bloed doordrenkt afgebeeld) wijst al in een bepaalde richting. Wanneer dan het eerste nummer, titelsong ‘Blood Visions’ je boxen wordt ingeslingerd, weet je het zeker. Dit is het soort album dat je op je grondvesten doet schudden.

In minder dan 30 minuten jaagt Reatard er 15 songs doorheen. Maar tijd om op adem te komen krijg je niet in deze 30 minuten. Hij blijft in de hoogste versnelling doorrazen en na een klein half uur moet zelfs de luisteraar aan de beademing. Punk, zoals punk ooit bedoeld lijkt te zijn. Geen concessies, korte nummers, repeterende bas en drums en een raggende gitaar. En natuurlijk korte teksten die bijna als leuzen de wereld in worden geslingerd. Dat is de wereld van Reatard. The Ramones zijn nooit ver weg en ook andere punkhelden uit vervlogen tijden lijken nieuwe leven ingeblazen te krijgen. Hetgeen dat Reatard speciaal maakt is misschien wel dat het geheel nog meer opgefokt, agressief en compromisloos klinkt.

Voor de rest moet je aan dit album vooral niet te veel woorden vuil maken. Je moet dit gewoon beleven. Als de meest snelle achtbaan waarin je een half uur lang van stilstand tot enorme snelheid wordt getorpedeerd en de adrenaline door je lijft wordt gejaagd. De rechtgeaarde punkliefhebber zal hiervan smullen.
Recensent:Rob Mestrom Artiest:Jay Reatard Label:In The Red Records
wii icon

Nintendo - Wii ConsoleDe jacht op Wii consoles is inmiddels gaande. De langverwachte nieuwste...