RECENSIE: Manic Street Preachers - Forever Delayed: The Greatest Hits

Cover Manic Street Preachers - Forever Delayed: The Greatest Hits
2002-11-10 The Greatest Hits van de Manic Street Preachers…die passen zeker ook wel op een cd-single? Want zoveel hits hebben de Manics in Nederland niet gehad, en de twee die ze hebben gehad reikten nog niet eens de top 20 in. Dit geldt echter niet voor thuisbasis Wales/Groot-Brittanië, zo maakt een blik in het cd-boekje duidelijk. In het boekje staan de Britse hitnoteringen, en daar blijkt dat de Manics stukken populairder zijn dan hier.
Dat is voor een deel aan de Britse pers te danken, die een hype startte al voordat de band hun debuutalbum ‘Generation Terrorists’ opnam. Het album was een ambitieus en politiekbewust staaltje rock, waar invloeden van o.a. Guns N’ Roses in doorklonken. Het album werd juichend binnengehaald door publiek en pers. ‘Gold Against The Soul‘ bevestigde deze status, maar dit weerhield de MSP er niet van om een donkerdere thematiek aan te brengen op hun derde album ‘The Holy Bible’.
En toen kwam de grote ommekeer: slaggitarist en eyecatcher Richey Edwards verdween spoorloos, en tot op de dag van is hij nog steeds onvindbaar. De band kwam stil te liggen, maar na enige tijd werd besloten om toch door te gaan. Dit had grote gevolgen voor de band, wat zijn weerslag had op het meer ingetogen ‘Everything Must Go’ en ‘This Is My Truth, Tell Me Yours’. Afgezien van songs waarin het gemis van Edwards werd verwoord, kwamen onderwerpen naar voren zoals de strijd tegen het fascisme in Spanje, of de zelfmoord van fotograaf Kevin Carter.
Met ‘This Is My Truth...’ braken de MPS ook buiten Groot-Brittannië door, hoewel de VS er niet voor ging. De band liet echter niet na om hun linkse idealen door te laten klinken op hun nieuwe plaat ‘Know Your Enemy’ gedoopt. De gitaren rockten weer wat meer, en het verbaasde niemand dan ook dat de albumpremière live werd gepresenteerd op Cuba, onder het goedkeurend oog van Fidel Castro.
En nu is er dan deze verzamelaar. Voor de mensen die de band net leren kennen is het een fijne verzamelaar, want alle hits staan er op. Alleen niet in chronologische volgorde. Maar dit heeft tot gevolg dat het verschil tussen de nummers goed te horen is. Ook staan er twee nieuwe nummers op, en een aantal non-album tracks.
De MSP fans zullen ook plezier aan dit album beleven, want Sony is zo vriendelijk geweest om er een mooie limited edition voor te maken.
Recensent:Jasper van Vugt Artiest:Manic Street Preachers Label:Sony Music

Asgaroth - Red Shift'Red Shift' van de band Asgaroth uit Barcelona is reeds in 2000 in Spanje...