RECENSIE: NK Guy - The Art of Burning Man - NK Guy

Art of Burning Man
recensie cijfer 2015-10-26 Het komt niet vaak voor dat de postbode ons zo'n groot pakket komt brengen. We krijgen wel eens wat vinyl, maar dit is andere koek. Voor ons ligt het enorme fotoboek 'The Art of Burning Man' van NK Guy.

Burning Man is een jaarlijks terugkerend festival in Amerika. Het wordt gehouden in de woestijn van Nevada en is standaard uitverkocht. In 2014 komen er maar liefst 68.000 mensen naar Burning Man. Voor de een is het bezoek plat vermaak, maar voor vele bezoekers is het een ware spirituele happening. Het festival kent dan ook een groot aantal vaste rituelen en hangt aan elkaar van idealisme.

Een bezoek aan Burning Man is niet altijd een pretje. Gezamelijk is het vechten tegen de elementen van Blackrock desert. Alle resources worden door de Burning Man bezoekers gedeeld en geld speelt letterlijk geen rol. Op het terrein staat een tempel en barst het van de kunstprojecten. Climax van het festival is het verbranden van 'the Man'. Dit is een gigantisch houten standbeeld dat in het midden van het festival opgetrokken is.

Dit boek vertelt in bijna 300 pagina's het verhaal van Burning Man. Maker en samensteller NK Guy bezocht maar liefst 16 edities van het festival en heeft de ontwikkeling en bijzondere momenten heel goed vastgelegd. Dit doet hij zoals gezegd voornamelijk met foto's. NK Guy is een fantastisch en technisch fotograaf en weet de wow-factor van Burning Man heel knap vast te leggen. Veel foto's met vuur en licht in de ruigheid van de woestijn. Het is niet voor niets dat de foto's van NK Guy in tentoonstellingen de wereld al meerdere keren zijn rondgereisd.

Als Burning Man na het lezen of doorbladeren van dit boek geen tot de verbeelding sprekend item op je bucketlist geworden is, dan weten wij het ook niet meer!
Recensent:Dries Rovink Artiest:NK Guy
Cover High Hi - High Hi EP