RECENSIE: Dodheimsgard - A Umbra Omega

Dodheimsgard
recensie cijfer 2015-03-23 Oorspronkelijk is Dødheimsgard een blackmetalband, maar sinds 666 International kwamen zij met invloeden uit de avant-garde en industrial. Voor het ongetrainde oor klinken ze gewoon als een blackmetalband. In de jaren dat ze actief waren kende de groep leden van onder andere Dark Throne, Dimmu Borgir, Immortal en Emperor. Acht jaar na het vorige album, Supervillain Outcast, zijn ze terug met een nieuw album en de oorspronkelijke schreeuwlelijk Aldrahn. A Umbra Omega is een rauwere plaat dan zijn voorganger en met deze schijf slaan ze weer een nieuwe weg in.

De cd kent een vijftal lange tracks en een intro. De blastbeats worden afgewisseld door sinistere akoestische partijen. Op ‘Aphelion Void’ doet het denken aan de Zweedse Shining, zonder de laag depressie. Ook is de track ingekleurd door saxofoon, piano en de demonische stem van Aldrahn. Het effect dat ze toegepast hebben op zijn stem past perfect bij de muziek en geven het een satanistische tint. Op ‘God Protocol Axiom’ klinkt hij bezeten en psychotisch. De waanzin van zijn wereld is op een geloofwaardige manier neergezet en dat maakt het vermakelijk om naar te luisteren.

Elke track heeft een unieke opbouw en structuur. ‘The Unlocking’ begint beestachtig snel en transformeert als het ware in een rustige song met een dreigende sfeer. Geluiden van tikkende klokken en sfeerrijke samenzang zijn één van de talloze details die in de muziek is verwerkt. De tracks zijn wonderlijk samengesteld en eisen nauwe luistersessies. A Umbra Omega is met veel zorg geproduceerd, gemixt en gecomponeerd. Het zou zonde zijn om de schijf na een enkele luisterbeurt te laten liggen.

Dødheimsgard is helemaal terug als bijzondere extreme metalband. De Noren weten hoe ze het genre voor zowel de leek als de liefhebbers interessant kunnen maken. Echte blackmetalpuristen moeten zo ver mogelijk van dit album vandaan blijven. Het is muzikaler, origineler en verfijnder dan het gros van de blackmetal. Een absolute aanrader voor extreme muziekfans en nu al één van de beste albums van dit jaar.
Recensent:Frank de Jong Artiest:Dodheimsgard
Cover JJ Grey & Mofro - Ol`Glory

JJ Grey & Mofro - Ol`GloryZanger JJ Grey lijkt met elk uitgebracht album sterker te worden. Dit...