RECENSIE: Mac DeMarco - Another One

Macdemarco
recensie cijfer 2015-08-24 Nog maar net 25 jaar jong en dan al toe aan de release van het vierde solo album – exclusief de recent uitgebrachte instrumentale plaat – sinds 2012. En dan te bedenken dat hij in 2009 en 2010 ook al een aantal platen uitbracht onder de naam Makeout Tape. Hoewel niet al deze platen full-length albums zijn, mag het duidelijk zijn dat Mac DeMarco de smaak te pakken heeft.

De Canadees begon ooit met lo-fi garagerock, maar maakte al snel de stap naar dromerige slackerpop met een surfbries, Hawaii-vibe, psychedelica en funkelementen. Zijn solodebuut, Rock And Roll Night Club (2012), heeft een rauw randje. Het werd opgenomen met een vier-sporen-recorder en doordat de zangpartijen van DeMarco werden vertraagd, klinkt zijn stem op deze plaat zwaar en donker. De sound van vervolgplaten 2 (2012) en Salad Days (2014) is anders. De muziek is wat minder rauw en psychedelisch en daarmee ook toegankelijker. Het geluid van DeMarco wordt gekenmerkt door zijn zachte stem en de melodieuze gitaarloopjes, die eindeloos door jengelen en soms tegen het valse aan schurken.

Met Another One, zijn nieuwe acht nummers tellende mini-album, levert DeMarco zijn meest toegankelijke werk tot nu toe af. Hij heeft zijn songwriting tot in de puntjes geperfectioneerd, mede door een strakke productie komt zijn specifieke gitaargeluid nog beter uit de verf en de vibe van de plaat is melancholisch – is er sprake van liefdesverdriet?! - doch uitermate relaxt. De keerzijde is dat er geen ruimte meer is voor geëxperimenteer en verrassingen. Dat maakt de plaat, tot groot verdriet van liefhebbers van het eerste uur, minder spannend dan zijn voorgangers en soms zelfs een beetje saai. Hoogtepunten van de plaat, ‘The Way You’d Love Her’ en ‘No Other One’, beide funky surf love songs, en de meeslepende titelsong ‘Another One’, maken dit echter ruimschoots goed.
Recensent:Rogier Bennink Artiest:Mac DeMarco Label:Captured Tracks
Cover Mylk - 47th Street

Mylk - 47th Street MYLK is wellicht geen naam die je verwacht bij een band met ervaren...