RECENSIE: Mac DeMarco - Salad Days

Mac DeMarco
recensie cijfer 2014-07-08 Mac DeMarco is nog maar 23 jaar, maar timmert al hard aan de weg. Inmiddels is Salad Days zijn tweede langspeler. Pitchfork bekroonde zijn debuutalbum, genaamd 2 als Best New Music. Of zijn recente album ook onder deze titel voort mag leven, valt nog te bezien.

Vergeleken met zijn eerste album is hij met zijn nieuwe werk aardig dezelfde richting in geslagen, alleen lijkt het alsof hij wat van zijn krachten in de tussentijd kwijtgeraakt is. Waar 2 hier en daar nog wat pit had, oogt het alsof hij bij het maken van Salad Days nog net iets verder in zijn luie stoel is weggezakt. Niet dat dat per se slecht is, want de nummers blijven wel hun charmes houden en houden tevens je oren flink gespitst.

Het album kent vele gezichten en daarmee laat DeMarco ook meteen zijn eigen veelzijdigheid blijken. We nemen eerst even zijn teksten als voorbeeld. Deze gaan voornamelijk over liefde, ouder worden en verlies. Wanneer we kijken naar ‘Let My Baby Stay’, slaat hij de spijker vrijwel meteen op zijn kop. De song die het dichtste bij komt bij wat men noemt een ballad. Mac DeMarco is hier zeker in geslaagd, maar dan wel op zijn eigen manier. Met als tekst “I was made to love her, been working on it,” en ”Please don’t take my love away, let my baby stay,” laat hij zien dat hij af wil wijken van de teksten van de welbekende ballads uit de popmuziek. Echter hoeven we voor de betekenissen van zijn teksten niet diep te graven.

Bij ‘Chamber Of Reflection’ en ‘Passing Out Pieces’ worden de synthesizers uit de kast getrokken en krijgt de plaat tijdelijk een andere wending. DeMarco levert hier zijn gitaar in en is vervolgens te horen dat hij ook prima met dit elektronische geweld uit de voeten kan. Ook hier is de relaxte, luie sfeer van Salad Days goed te horen.

Salad Days is een veelzijdige plaat waarbij Mac DeMarco ons weer even aan zijn unieke sound en manier van songwriting herinnert. Deze zomer zal hij degene zijn die tussen alle hectiek even flink de rust weder laat keren op de festivals. Lekker met het zonnetje in je gezicht helemaal opgaan in zijn dromerige gitaarklanken. Wat wil je nog meer met de zomer op komst?
Recensent:Jennifer Worrell Artiest:Mac DeMarco Label:Konkurrent
Cover Justin Nozuka - Ulysees

Justin Nozuka - UlyseesNummers die eigenlijk meer een soundscape dan een liedje zijn. Beknopte...