RECENSIE: De Skaggerz - Tussendoortje

Skaggerz
recensie cijfer 2015-06-09 De Skaggerz zijn gedreven. Ruim een half jaar na het verschijnen van hun debuutplaat Merkwaardige Wezens heeft de ska, reggae en punk feestband uit Rotterdam en omstreken namelijk alweer de EP Tussendoortje opgenomen.

Tussendoortje bevat vier nummers, die qua muzikale stijl naadloos aansluiten op het debuutalbum. De EP begint met ‘Padam’, een polkanummer waarbij de titel verwijst naar een deuntje (pa-dam, pa-dam) dat bij de zanger in zijn hoofd is blijven hangen. In het titelnummer ‘Tussendoortje’ gaat het tempo fors omhoog en ontspint zich een fijne ska snack. In ‘Festivalcliché’ neemt de band wat gas terug en wordt in reggaestijl een perfecte beschrijving gegeven van het festivalleven, dat iedere bezoeker van een willekeurig muziekfestival zal herkennen en een glimlach op het gezicht doet toveren. Aan het eind van de song gaat het tempo lekker omhoog zodat de festivalbezoekers er nog even lekker op los kunnen pogoën. Daarmee heeft de band meteen zijn eigen festivalhit op zak. Dat snelle tempo blijft ook in het ska-punkachtige ‘Aan De Bak‘ aanwezig. Ten opzichte van het debuutalbum klinkt met name dit laatste nummer wat feller.

De teksten zijn ditmaal iets minder melig, maar bevatten nog wel de nodige humor. En dat past uitstekend bij zo’n jeugdige feestband. Af en toe wordt de zang afgewisseld met rap, waardoor de muziek erg bijdetijds klinkt. En net als op de vorige cd worden vrolijke teksten afgewisseld door nummers met een wat meer serieuze toon, zoals in ‘Aan De Bak’, waarin de worsteling van de muzikanten om telkens een nieuw liedje te schrijven wordt beschreven.

Tot slot verdient ook de cover van de plaat nog een vermelding, want wederom hebben de mannen van De Skaggerz een mooie en leuke hoes laten maken, waarmee de plaat helemaal af is.

Tussendoortje is een zeer energieke EP van een groep bekwame muzikanten. Het is duidelijk geen plichtmatige opvuller, maar een verzameling van goede nummers waarin de band aantoont wat het in zijn mars heeft. De EP is één groot hoogtepunt en doet in ieder geval hunkeren naar de volgende volledige maaltijd.
Recensent:Gerlof Buurman Artiest:De Skaggerz Label:Eigen Beheer
Cover The Darkness - Last Of Our Kind

The Darkness - Last Of Our KindHet is een mix van AC/DC, Guns ‘N Roses en een vleugje Metallica. Zo is het...