RECENSIE: De Skaggerz - Merkwaardige Wezens

Skaggerz
recensie cijfer 2014-11-01 Het gaat weer goed met de ska-muziek in Nederland. Volgens een lijst op internet zijn er tussen de dertig en veertig bands in ons kikkerlandje die deze stijl spelen, die van oorsprong uit het zonnige Jamaica komt en die in de afgelopen decennia een aantal revivals heeft gekend. Eén van de nieuwere bands is De Skaggerz uit Rotterdam en omstreken. Merkwaardige Wezens is het debuutalbum van dit zestal, nadat eerder de EP Niet Helemaal Non-Fictie verscheen. De stijl van de band, die uitsluitend in het Nederlands zingt, is een mix van ska, reggae en punk.

De Skaggerz zetten direct vanaf het begin van de plaat de beuk erin. Vanaf de eerste klanken in het nummer ’Pensioen‘, tot de laatste klanken in ‘Scuba’ is het tempo overwegend snel en opzwepend. Heel af en toe wordt een zijpad van de reggae, polka, klezmer of salsa bewandeld, waarbij duidelijk is dat de muzikanten alle stijlen moeiteloos kunnen spelen en perfect beheersen. Het grote pluspunt van deze band is dan ook het goede niveau van de muzikanten, waarbij onder andere het strakke slagwerk van drummer Timothy opvalt. In het instrumentale nummer ’Dikkertje Dub’ komen de talenten van de bandleden extra goed naar voren.

Het grote voordeel van Nederlandstalige nummers is dat je direct hoort waarover de nummers gaan. Maar dat kan tegelijkertijd ook weer nadelig uitwerken, omdat ook direct opvalt hoe goed de kwaliteit van de teksten is. Voor dit debuut geldt dat de balans ongeveer in het midden uitkomt. Sommige teksten, die over allerlei dagelijkse problemen, uitdagingen en ergernissen gaan, zijn erg goed en bevatten leuke vondsten en woordspelingen. Aan de andere kant zijn sommige zinnen een beetje krom, om er maar voor te zorgen dat de woorden op elkaar rijmen en zijn sommige teksten een beetje flauw. In ieder geval zijn de teksten altijd recht voor zijn raap, zoals bijvoorbeeld in het nummer ‘Kut’. Een aantal maal wordt in de nummers gerapt, wat over het algemeen zeer goed uitpakt.

Grote uitschieters op het album zijn het eerdergenoemde ‘Pensioen’, dat associaties oproept met de Janse Bagge Bend, het klezmer-achtige nummer ‘Meisjes’ mede vanwege de voortreffelijke gastrol van violist Erik Koning en het gypsy ska-achtige nummer ‘Paradijs’ dat doet denken aan Doe Maar.

Merkwaardige wezens is een zeer geslaagd debuutalbum. Met dit opzwepende en vrolijke album kom je gemakkelijk al skankend de komende druilerige, grauwe en koude herfst- en wintermaanden door.
Recensent:Gerlof Buurman Artiest:De Skaggerz Label:Eigen Beheer
Cover TenTemPiés - Rebelucionario