RECENSIE: Okieson - The Moment You’re Airborne…

Okieson
recensie cijfer 2015-03-05 Keer op keer weet Okieson het weer voor elkaar te krijgen om een uiteenlopende groep mensen om zich heen te verzamelen die meehelpen bij het maken van een nieuwe plaat. Ook dit maal heeft de groep rondom alleskunner Sebastiaan van Bijlevelt een keur aan bevriende muzikanten opgetrommeld die hebben meegewerkt aan The Moment You’re Airborne, leden van onder andere Shaking Godspeed, Black Bottle Riot, Automatic Sam, Amsterdam Klezmerband en Knalland. Het heeft weer een erg gevarieerd album opgeleverd, dat zich ophoudt in een mysterieuze wereld van Americana, country, of country-noir zo je wilt, met veel aandacht voor het experiment en uitstapjes naar wat stevige geluid.

Met 'Trash In The Eye' kent de negen nummers tellende plaat een dreigend begin, gebruikmakend van een heftige soundbite. Maar ieder nummer voor zich laat een eigen gezicht zien. Zo is het daaropvolgende mooie en rustige liedje 'Boards Of Oak' totaal anders. Het is duidelijk dat Bijlevelt tot veel in staat is en de vele kanten en kwaliteiten van hemzelf in de plaat heeft gelegd. Geduldig bouwt hij zijn composities uit, soms met soundscapes zoals in 'We The People', dat in een soort van progrock nummer omslaat. Het is daardoor wel lastig om een echte lijn te ontdekken in het geheel en een focus aan te geven. Wat wil van Bijlevelt precies zeggen of wat is zijn bedoeling? Dat wordt niet helemaal duidelijk, maar misschien is het ook niet nodig daar antwoord op te krijgen.

Samen roepen de nummers een wat broeierig en bevreemdend sfeertje op, door de combinatie van rustige Americana met de experimentele wat fellere stukken. Hierdoor krijgt het een filmisch en mysterieus karakter en roept het associaties van een film noir op. Dat is direct één van de grote kwaliteiten van Okieson, om met de muziek beelden op te roepen waardoor ze aan kracht winnen. De toevoeging aan de titel luidt “After Driving Off A Cliff”, ofwel het moment dat je in de lucht hangt wanneer je van een klif afrijdt. Dit gevoel van het luchtledige met een vorm van paniek moet ook haast wel eenzelfde bevreemdende sensatie geven. De prettige stem van Bijlevelt, die wat geruststelling brengt, is behoorlijk veelzijdig en komt soms in de buurt van het whisky rokerige geluid van Mark Lanegan, op andere momenten gaat het juist trefzeker de hoogte in zoals op 'What Ever'. Maar hij overtuigt ook in de ruigere stukken, zoals op het rockende ‘You’re Better Off’.

The Moment You're Airborne is een mooie en interessante plaat geworden, die op ambachtelijke wijze in elkaar is gezet. Door geduldig te werk te gaan komen, de experimenten goed uit de verf en worden de nummers met zorg en vakmanschap neergezet. De plaat weet daarom tot het einde te boeien en kent steeds een grote spanningsboog. Echt een langspeler om eens goed voor te gaan zitten met een goed gevuld glas.
Recensent:Ronald Kats Artiest:Okieson Label:Eigen Beheer
Cover Roosbeef - KALF

Roosbeef - KALFNa uit 2008 en Omdat Ik Dat Wil uit 2011 verschijnt nu Kalf , het derde...