RECENSIE: Wallace Vanborn - The Orb We Absorb

Vanborn
recensie cijfer 2014-12-21 Het gaat de Gentse rockformatie Wallace Vanborn behoorlijk voor de wind. Op hun vorige album Lions, Liars, Guns & God lieten ze een flinke groei horen met volwassen stonerrocknummers. Voor de nieuwe langspeler ontfermde niemand minder dan Chriss Goss, stonerrockproducer bij uitstek, zich over het Belgische trio. Hij nam ze mee naar de vermaarde Ranco de la Luna studio waar bands als Queens of the Stone Age, Kyuss, Foo Fighters en Arctic Monkeys al hun kunsten vertoonden en vastlegden. De sterren stonden dus allemaal in de juiste stand en The Orb We Absorb kon haast niet anders dan een topplaat worden.

Helaas valt dat wat tegen en is het eindresultaat niet de knaller die je op grond van de voorbereidingen zou verwachten. Natuurlijk is er nog de loodzware sound, de woestijnrock die ze op de voorganger met zoveel overtuiging wisten neer te zetten. Moddervette riffs met uit graniet opgetrokken drumgrooves zijn gebleven, maar dit keer klinken de mannen minder overtuigend en de nummers juist moeizaam.

Een goed voorbeeld is 'Revealers' wat maar niet echt op gang wil komen, of ‘Skipping Loops’ waarin het vuur maar niet ontbrandt. Ook de vocalen zijn verre van overtuigend en missen felheid en bezieling, waardoor de nummers inwisselbaar worden. Het maakt The Orb We Absorb tot een stroperige plaat, waar je je doorheen moet worstelen. Dat kan nooit de bedoeling van de mannen zijn geweest. Nummers als ‘Devolution’ en ‘Regenerating Mantra’ zouden juist voor euforische vreugdedansjes moeten zorgen, of in ieder geval driftig knikkende hoofden, maar nu zorgen ze hoogstens voor een meetikkend vingertje.

Misschien heeft het trio zich teveel door bijzaken laten afleiden, of waren ze teveel onder de indruk van de entourage, dat ze vergaten om er ook plezier in te hebben. Feit is dat The Orb We Absorb te weinig goede nummers bevat, alsof er woestijnzand in de motor van Wallace Vanborn terecht is gekomen. Het onheilspellend klinkende begin van de plaat, in openingsnummer 'Light In The Dark', beloofde helaas inderdaad niet veel goeds.
Recensent:Ronald Kats Artiest:Wallace Vanborn Label:Pias
Cover Hookworms - The Hum

Hookworms - The HumNog geen twee jaar na hun debuutplaat Pearl Mystic komt het Engelse...