RECENSIE: Kensington - Rivals

Rivals
recensie cijfer 2014-09-02 Er bestaan weinig twijfels over wat op dit moment de beste band van Nederland is. Het Utrechtse Kensington zorgt namelijk al een aantal jaar voor een flinke stroom hits en wordt ook nog eens beloond met fantastische prijzen. In de prijzenkast pronken inmiddels 3FM Awards en een MTV EMA en daarnaast kregen ze voor hun album Vultures een gouden plaat uitgereikt. Een andere droom die in vervulling ging, is een show op Lowlands. En alsof de zomer nog niet succesvol genoeg is, komt hun nieuwe plaat Rivals op nummer één binnen in de Album Top honderd.

De plaat opent met de single ‘Streets’ die al in het voorjaar verscheen en knalt er meteen goed in. Het nummer luistert makkelijk weg en is een prachtig voorbeeld van de hits die de band al gehad heeft. Meteen volgt ‘All For Nothing’, de tweede single en tevens soundtrack van de film Bloedlink. Hoewel ook dit een prima nummer is, lijkt het in de melodielijn wat op hun eigen ‘Home Again’. Vrolijke up-tempo rocknummers worden afgewisseld met wat rustigere (mid-tempo) nummers op het album. Een klein dipje ervaren we met achtereenvolgens ‘Riddles’, ‘War’ en ‘Don’t Walk Away’, al zijn ook dit stuk voor stuk geen slechte nummers. Het jasje mag dan niet heel bijzonder zijn, de boodschap “We won’t go to war” is duidelijk genoeg. Opvallend is dat de drums en gitaren op ‘Words You Don’t Know’ opeens erg agressief klinken, wat we niet van de band zouden verwachten. Het album bevat ook een paar hoogtepunten. De eerste is ‘Done With It’ met een catchy gitaarrifje en het refrein en de brug zijn makkelijke meezingers voor het publiek. De ballad ‘Little Light’ is het tweede hoogtepunt, met een fraai outro. De afsluiter van het gelijknamige album, ‘Rivals’, heeft in de opbouw een sterke spanning en eindigt net zo rockend als de plaat begon.

In de afgelopen jaren is Kensington enorm gegroeid en hebben ze een eigen geluid gecreëerd, van hun EP’s naar succesvolle langspelers. Deze groei is met Rivals gestagneerd: de band is volwassen geworden. Naast een uitverkochte clubtour dit najaar, zocht Kensington naar een zaal van het niveau dat ze verdienen. En zo wil het dat ook het concert in de Heineken Music Hall al uitverkocht is. De band wil met dit album ook internationaal doorbreken in België, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Rivals is daar perfect materiaal voor. Wat ons betreft is het Kensington zeker gegund.
Recensent:Mark den Dulk Artiest:Kensington Label:Universal
Cover Tangarine - Move On

Tangarine - Move OnOpvallend zijn ze zeker, de gebroeders Brinks. De ietwat excentriek ogende...