RECENSIE: Sivert Høyem - Endless Love

Hoyem
recensie cijfer 2014-08-21 De Noor Sivert Høyem doet misschien niet bij iedereen direct een belletje rinkelen, toch is hij geen onbekende. Tot 2007 was hij de zanger van de band Madrugada, die misschien meer herkenning oproept. Ten tijde van deze band bracht Høyem al een aantal soloplaten uit en inmiddels is hij met Endless Love al toe aan nummer vijf. Hij is enorm populair in zijn thuisland waar bijna ieder album steevast de hoogste positie in de albumlijsten haalt, maar daarbuiten is hij toch een stuk minder bekend.

Zijn grootste wapenfeit is zonder twijfel zijn veelzijdige stem, waarmee hij makkelijk een groot bereik laat horen. Ook nu weer wordt de zang met grote variatie ingezet, waardoor 'Innervision' rauw klinkt en in het kleine lieflijke 'Free As A Bird' de vocalen soepel, bijna zalvend klinken. Ook wordt daardoor vaak mooi de spanning opgebouwd, wat te horen is in 'Enigma Machine' dat door de wat kreunend gezongen tekst zelfs een beetje doet denken aan een ingetogen Monster Magnet nummer.

In 'Handsome Savior' vullen mooie achtergrond zangpartijen het nummer effectief aan, waardoor het heel soulvol is en zelfs bijna naar gospel gaat neigen. Høyem heeft weer al zijn creativiteit doen gelden en de nummers zorgvuldig uitgewerkt. Toch knaagt er iets, want hoe gevarieerd de plaat ook is en hoe goed de nummers ook klinken, er zijn geen echte uitschieters, waardoor het net niet die overtreffende trap weet te halen. Telkens denk je bij het beluisteren, dat het toch echt gaat gebeuren, maar dan blijft dat briljante moment toch uit, zoals in ‘Wat Tyler’ met zijn hypnotiserende instrumentale stukken.

Endless Love is zonder meer een knappe plaat geworden, vol creativiteit en een in goede vorm stekende Høyem. Alleen met zijn indrukwekkende oeuvre heeft hij de lat zo hoog weten te leggen, dat dit album toch niet tot zijn allerbeste gerekend kan worden. Dat geeft verder helemaal niets, want teleurstellen doet de Noor nooit en in dit geval dus ook weer niet. Fans kunnen dus met een gerust hart dit werk aanschaffen en voor degene die hem niet kent is het ook zeker de moeite waard om eens te beluisteren.
Recensent:Ronald Kats Artiest:Sivert Høyem Label:Pias
Cover Hundreds - Aftermath

Hundreds - AftermathHet Duitse electropop duo Hundreds bestaat uit broer en zus Milner. Zus Eva...