RECENSIE: Little Barrie - Shadow

shadow
recensie cijfer 2014-06-19 Al vijftien jaar maakt Little Barrie, het trio rondom Barrie Cadogan, muziek, maar toch is Shadow pas hun vierde plaat. Dat zal te maken hebben met het werk dat de leden naast deze band allemaal nog hebben. Zo speelt Cadogan regelmatig mee bij verschillende andere muzikanten en doet drummer Virgil Howe het nodige sessiewerk. Het zijn dus doorgewinterde muzikanten, die in deze band hun uitlaatklep gevonden hebben. Op voorganger King Of The Waves resulteerde dit in felle en rauwe nummers, een mix van garage rock en rhythm 'n blues. Op Shadow doet het drietal het rustiger aan en laten ze zich vooral van hun soul- en blues kant horen.

Little Barrie is een band die zich niet graag herhaalt en bij iedere plaat een andere richting opzoekt. Het surfgeluid en het gebruik van veel reverb is gebleven, maar dit keer wordt zelden het gaspedaal volledig ingedrukt. Nummers als ‘Stop Or Die’ en ‘It Don’t Count’ zijn ingetogen en, meer psychedelische nummers, waarin de band de tijd neemt om zich uit te drukken. Dat wil niet zeggen dat er nu alleen maar ballads gespeeld worden. In ‘Sworn In’ en ‘Realise’ gaan ze nog wel even los en de meeste nummers hebben erg lekkere grooves. En alles is nog steeds overgoten met dat wat vieze geluid waardoor alles fijn “sleezy” gaat klinken.

Toch is het overduidelijk dat het drietal een wat bedachtzamere richting heeft gekozen. De gitaren zijn wat minder overstuurd en spelen wat meer melodielijntjes, de drums beuken wat minder hard en de bas pompt minder. Zo eindigt de plaat ook in dezelfde rustige en donkere sfeer met het titelnummer ‘Shadow’, dat duidelijk maakt dat de langspeler een diepere thematiek kent en minder luchtig is dan zijn voorganger. Inderdaad wordt er dieper gegraven en spelen de mannen meer op gevoel dan voorheen, wat nu ook weer niet betekent dat alle pit is verdwenen. Wel verlang je af en toe naar een nummertje waar ze even ongegeneerd gaan knallen.

Het is nobel van een band dat ze probeert te voorkomen om zichzelf te kopiëren, en zich iedere keer opnieuw weet uit te vinden. Little Barrie slaagt daar iedere keer toch maar mooi in, zo ook ditmaal op Shadow. Ze boeten nergens aan urgentie in en zijn wars van ieder hype en conventie. Toch mis je af en toe de branie en het geweld van weleer, maar het zou zomaar kunnen dat ze dit keer meer mensen weten te bereiken.
Recensent:Ronald Kats Artiest:Little Barrie Label:Bertus
Cover Napolian - Incursio

Napolian - Incursio Napolian is een jongen uit Los Angeles die op dezelfde middelbare school...