RECENSIE: John Fullbright - Songs

Fullbright
recensie cijfer 2014-06-07 Songs is een toepasselijke titel voor het meest recente album van singer-songwriter John Fullbright. Op de plaat wijdt hij zich aan het klassieke ambacht van liedjes bouwen. De Amerikaan begeleidt zichzelf op piano en gitaar, het is echter zijn stem die vooral schittert.

Dat is niet eens een heel bijzondere stem. Hij is plezierig om naar te luisteren, maar heeft zo op het eerste gezicht niets speciaals. Fullbright weet je er echter wel mee te hypnotiseren. Ademloos luister je naar de verhalen die Fullbright vertelt. Verhalen waarbij het thema liefde meer dan regelmatig terugkeert. ‘Keeping Hope Alive’ is nauwelijks muzikaal onderbouwt. Sporadisch trekt Fullbright aan een snaar van zijn gitaar. Dat maakt het nummer echter des te indringender.

Je zou John Fullbright onrecht aan doen om hem te vergelijken met andere Americana artiesten. ‘All That You Know’ vormt daar de enige uitzondering op. Het nummer doet qua stemgeluid en melodie aan een onuitgebrachte versie van ‘Bridge Over Troubled Water’ denken. Het lied heeft dezelfde intensiteit en begeleiding. Gelukkig doet Fullbright het zonder het dramatische einde dat het Simon & Garfunkel nummer kenmerkt. Deze sereen bewaarde rust is een gevoel dat over het gehele project blijft hangen.

Na het beluisteren van Songs is het lastig te bepalen wat John Fullbright zo goed maakt. Hij weet ogenschijnlijk gemakkelijk fijne nummers te maken. Liedjes waar je naar begint te luisteren en die eeuwig door kunnen lopen. Debuutalbum ‘From The Ground Up’ leverde de zanger reeds een Grammy nominatie op. Met Songs bewijst hij geen eendagsvlieg te zijn. John Fullbright is alleen maar gegroeid en kent veel meer rust in zijn nummers. Deze kalmte geeft Songs haar grootste kracht. Fullbright toont aan dat er voor goede muzikanten niet veel nodig is om indrukwekkende muziek te maken.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:John Fullbright Label:Bertus
Cover Little Barrie - Shadow

Little Barrie - ShadowAl vijftien jaar maakt Little Barrie , het trio rondom Barrie Cadogan,...