RECENSIE: Andere Koek! - Dagelijkse Kost

Andere koek
recensie cijfer 2014-03-26 Probeer je eens een skatebaan voor te stellen. Wat halfpipes, hellinkjes en buizen op een geasfalteerd stuk grond in de middenberm tussen twee provinciale wegen. Er hangen wat jongeren met skateboards of skates, ze doen wat trucjes en hebben vooral lol met elkaar. In deze setting ontstond in 2007 het idee om een band te beginnen. Naast een passie voor skaten, had deze vriendengroep ook een voorliefde voor muziek en konden ze ook wel wat instrumenten bespelen. Onder de naam Andere Koek! begonnen de vrienden te jammen, te oefenen, te schrijven en te spelen. Na ruim zes jaar is daar dan eindelijk het debuutalbum Dagelijkse Kost.

Waar de band eerst focuste op ska, werd dit al snel gemixt met punk. Later kwamen daar invloeden uit reggae en metal bij, wat uiteindelijk het geluid van deze Nederlandstalige band vormt. De titel van Dagelijkse Kost slaat op de thema’s die in de dertien nummers langskomen; voor de gemiddelde student zijn de teksten namelijk erg herkenbaar. Denk bijvoorbeeld aan een meid die jou voor haar wagen spant (‘Genadeloos’), een keer in elkaar geslagen worden (‘Korte Lont’), een avondje stappen (‘Dansen’), de verleiding van fast food (‘Verslavend Vet’), je werk (‘De Sleur’) en Social Media (‘Up-To-Date’).

Zowel de eerste als de laatste track zijn erg leuk.‘Apocalyps’ is meteen dansbaar en gaat over het lot van onze aarde, terwijl ‘Beste’ een parodie is op de bekakte student die zichzelf helemaal het einde vindt. Andere hoogtepunten zijn ‘Blind Date’, een zonnig en rustiger nummer vol humor, over een date die echt blind blijkt te zijn, en ‘Ik Drink Nooit Meer’. Vrijwel elke student zal het wel herkennen: na een drankje te veel zweer je nooit meer een druppel alcohol te drinken, om jezelf de zelfde avond nog in een kroeg te vinden met een biertje in je hand. Dagelijkse Kost heeft maar twee minpuntjes. De altijd vrolijke muziek klinkt na een paar nummers vaak hetzelfde. En waar bijna alle nummers overeind blijven door de leuke tekst, lijkt er bij ‘De Robot’ iets te missen.

Met Dagelijkse Kost debuteert Andere Koek! met leuke, energieke muziek, vergezeld van grappige teksten. Dat de vrienden echt plezier hebben in het maken van muziek is zeker te horen. Na het beluisteren van dit album moet een optreden van deze band wel gegarandeerd een feestje opleveren. Op een zomers festival zou je deze band zomaar tegen kunnen komen!
Recensent:Mark den Dulk Artiest:Andere Koek! Label:Eigen Beheer
Cover Eagulls - Eagulls

Eagulls - EagullsOp de een of andere manier is postpunk een genre dat net iets minder...