RECENSIE: Within Temptation - Hydra

Hydra
recensie cijfer 2014-02-28 Over Hydra, de nieuwste plaat van Within Temptation is al veel gezegd en geschreven. Een geheel objectieve recensie schrijven lijkt dan ook een hele klus, ook al omdat uw recensent nooit onder stoelen of banken heeft gestoken een zwak voor deze van oorsprong Waddinxveense band te hebben.

Vooropgesteld: Within Temptation heeft nog nooit een zwakke plaat gemaakt en ook Hydra is weer van topniveau. De plaat laat tien songs horen die snel in je hoofd blijven zitten en er om vragen telkens weer opnieuw beluisterd te worden.

Er is intussen na The Unforgiving uit 2011 wel weer wat veranderd binnen de bezetting van de band. Zo heeft gitarist Robert Westerholt zich teruggetrokken van het podium om voor zijn gezin te zorgen. Gelukkig heeft hij op de achtergrond de touwtjes nog strak in handen, maar zijn plaats op het podium is wel overgenomen door Stefan Helleblad. Verder is drummer Mike Coolen kort na The Unforgiving officieel aan de band toegevoegd.

Op Hydra heeft Within Temptation de hulp ingeroepen van maar liefst vier gasten. De bijdrage van Tarja Turunen in ‘Paradise’ is een logische en ook Howard Jones (Killswitch Engage) en Dave Pirner (Soul Asylum) zijn een natuurlijke toevoeging, maar de naam van rapper Xzibit zal menig fan achter de oren doen krabben. Toch geven zijn raps in ‘And We Run’ een leuk effect als tegenhanger voor Sharon Den Adel. Dit is gewoon iets waar je even aan moet wennen.

Over het algemeen is Hydra vlot en zijn de bombastische elementen enigszins binnen de perken gehouden. Wat vooral te danken is aan de kraakheldere productie van Daniel Gibson. Soms gaat de band echter nog flink los. Zo grijpt de band in ‘Silver Moonlight’ terug naar de tijd van Enter en The Dance. Het nummer is snel en we horen zowaar weer een echte grunt. Het nummer heeft wel wat weg van ‘The Other Half Of Me’, een van de mooiste nummers die de band ooit maakte. Daarnaast is het ijzersterke ‘Tell Me Why’ lekker heavy door de genadeloze killer-riff en de geweldige gitaarsolo. Dit nummer is een van de hoogtepunten op de plaat.

Behalve de snellere songs ‘Dangerous’(met Howard Jones), ‘And We Run’, ‘Covererd By Roses’ en het Nightwish-achtige ‘Paradise’(met de prachtige bijdrage van Tarja) ,’vinden we ook rustigere songs op de plaat. Zo is ‘Edge Of The World’ een wonderschone ballad uit het boekje en is het vrij rustige ‘Whole World Is Watching’(met Dave Pirner) de perfecte afsluiter.

Hydra blijkt een zeer afwisselend album, en de beste plaat sinds Mother Earth. Hoewel het een nationale sport lijkt te zijn geworden om bands die commercieel succes hebben af te zeiken kan toch helemaal niemand om de sublieme kwaliteit van Hydra heen. Succesvol zijn en goede muziek maken, het gaat prima samen dat bewijst deze sympathieke band.
Recensent:Jan Didden Artiest:Within Temptation Label:BMG Nederland
Cover Amberjacks - Amberjacks

Amberjacks - AmberjacksEr klinkt gehijg en geschuifel, vervolgens slaat een deur dicht. Zo begint de...