RECENSIE: Dearworld - Observe, Absorb, Evolve

Dearworld
recensie cijfer 2014-04-10 Bandjes die elektronische muziek maken zijn eigenlijk passé. Laten we het maar gewoon zeggen; de elektronische muziek is de laatste jaren weer uitgekomen waar ze hoort te zijn, namelijk bij de dj's en de producers. Maar er zijn altijd uitzonderingen geweest. Neem The Prodigy, neem Underworld, neem Hadouken.

Nu wil ik hiermee niet zeggen dat Dearworld zich direct tot dezelfde klasse mag rekenen als die namen, maar de mannen hebben het wel voor elkaar gekregen om op hun debuut de clichés, die zo kenmerkend zijn voor bandjes die zich aan de elektronische muziek wijden, te ontwijken. Niet te veel repetitie, lucht in de productie, geen overdreven gebeuk, goede zang, instrumenten die elkaar niet overstemmen maar met elkaar samenwerken; Observe, Absorb, Evolve is een verademing.

Dus we mogen als Nederlanders best een beetje trots zijn op de heren uit Oss. Ten eerste omdat zij een aantal hele vette tracks hebben geschreven die individueel opvallen op hun debuutplaat. Maar nog veel meer, omdat het album een heerlijk luisterbaar geheel is, ondanks de afwisseling in nummers. Die afwisseling zit hem vooral in de mate van loomheid of juist felheid van de nummers. Robin Borneman heeft daarvoor de perfecte stem, die van slaapkamerstand naar urgent kan schieten in tracks als 'Everything You Are', een nummer met gevoel voor dramatiek, maar ook voor energie.

Die energie is wat het album bindt. De tracks zijn, juist doordat het er niet zo dik bovenop ligt, doorspekt met opzwependheid. Des te gewiekster is het van de mannen om toch een driedeling te maken in de plaat, zoals de titel al aangeeft. Die werkt grotendeels, qua duidelijkheid vooral. Er zit een onderscheid in de tracks op de afzonderlijke episodes van de cd. Observe is fel, Absorb een soort stoner-electro en Evolve is door de bank genomen wat rauwer. En het geheel werkt.

Dat is uiteindelijk de conclusie ook; dit album werkt. Of er nu echt hits tussen zitten? Tja, waarschijnlijk ook wel. 'Spark' zou een ideaal zomerhitje kunnen zijn, doordat het zo subtiel en bijna beachhouse-achtig is. 'Everything You Are' heeft ook radiopotentie, terwijl 'Isolationation' juist een festivaltrack is. Maar Dearworld heeft vooral de naam even bevestigd. We wisten het eigenlijk al dat de heren goed waren, maar het fijn dat er ook fysiek bewijs ligt.
Recensent:Koen Nederhof Artiest:Dearworld Label:Dying Giraffe Recordings
MRob

Marc Robillard - Marc RobillardHet gaat goed met Marc Robillard . Hij timmert lekker aan de weg en heeft nu...