RECENSIE: Daisy Cools - Eternal Newcomer - The Lisbon File

Cools
recensie cijfer 2014-03-14 De muziekwereld is met digitalisering dermate veranderd dat labels en artiesten werkelijk alles uit de kast moeten trekken om aandacht te genereren. Dat kan natuurlijk op een overdreven, schreeuwerige manier, zoals naakt op een sloopbal gaan zitten, maar je kunt dit ook met een sympathiek origineel concept doen. Misschien wel het meest sympathieke Nederlandse project van de afgelopen jaren is The European Files van de Rotterdamse singer-songwriter Daisy Cools. In navolging van de aftrap met The Paris File en opvolger The Palermo File is de volgende halte het Portugese Lissabon.

Nog even voor de onwetenden; Daisy Cools reist voor The European Files af naar een zestal Europese plaatsen van naam. Ze woont er een aantal maanden en schrijft daar liedjes aan de hand van haar ervaringen en emoties die ze in die stad op doet. Dit wil niet zeggen dat ze de muzikale invloeden van de desbetreffende plaats als uitgangspunt neemt. Waar op The Palermo File nog een lied in het Italiaans te ontdekken viel, is er op de nieuwe telg van de familie nauwelijks iets Portugees te ontdekken, hoewel de ritmesectie bij ‘You Don`t Have My Love’ en afsluiter ‘Terminal Velocity’ een exotisch humeur heeft.

Net als de vorige edities bestaat Eternal Newcomer - The Lisbon File vooral uit relaxed kabbelende popliedjes, waarbij de stem van Cools de rust zelve is. ‘Terminal Velocity’ is hier een perfect voorbeeld van, het is een van de betere resultaten van het verblijf in Portugal. Met de titeltrack heeft Cools weer een echte single te pakken die in de lijn valt van eerdere singles ‘Be Good’ en ‘Reset’.

De rol van producer, arrangeur en muzikant Chris Prem, die inmiddels ook in de theaters te zien is als lid van Het Groot Niet Te Vermijden, lijkt per editie groter. Was hij eerder als gitarist en drummer te horen, zo speelt hij op deze editie bas, piano, mellotron, Fender Rhodes, Wurlitzer, shaker en tamboerijn. Daarnaast vormen zijn backing vocals een goede match met Cools` zang. Op de drums en gitaar is er hulp van Joeri Rook.

Uit die waslijst aan instrumenten blijkt de stap die Daisy Cools met haar nieuwe EP heeft gemaakt. De gitaarpop is vergeleken met de vorige edities een stuk gelaagder. ‘Get Back’ bijvoorbeeld heeft een refrein met een wat eentonig karakter, maar het zit muzikaal gezien vol. Tempowisselingen, backing vocals en een keur aan instrumenten maken een kabbelende popsong als deze interessant.

Over het geheel genomen lijkt Eternal Newcomer -The Lisbon File in eerste instantie meer van hetzelfde. Voor de goed verstaander blijkt echter dat Daisy Cools vooral een grote stap heeft gezet door haar ogenschijnlijk luchtige gitaarpop muzikaal aan te kleden. Het zorgt, net als de schitterende albumcover, voor een extra dimensie. Die aankleding zal ze overigens goed kunnen gebruiken bij haar volgende stop; het doorgaans minder warme Ijsland. Op naar The Reykjavik File!
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:Daisy Cools Label:Rough Trade Distribution
Cover Orange Glow - Down To Earth

Orange Glow - Down To EarthDe Nederlandse undergroundscene is weer een nieuw pareltje rijker. Orange...

marching

Renée - Marching Albumcovers, ze kunnen je uitnodigen tot een luisterbeurt van het...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT