RECENSIE: Gardens & Villa - Dunes

Drunes
recensie cijfer 2014-03-21 Aan synthpopbands geen gebrek aan de andere kant van de Atlantische Oceaan. Labels als Sub Pop en Secretly Canadian huisvesten talloze bands die hun inspiratie uit de jaren ’80 halen. Gardens & Villa is daar een voorbeeld van. De vijf Californiërs trokken voor hun tweede album naar Michigan om inspiratie op te doen, maar de verandering van omgeving heeft geen positief effect gehad op hun muziek.

Met name de eerste helft van Dunes is zwak. Het vijftal grossiert in het verzamelen van vervelende geluidjes, zweverige synths zonder duidelijke richting en slappe ritmes. ‘Chrysanthemums’ is niets minder dan treurig. Iedere samenhang tussen basgitaar, drums en de simpele pianobegeleiding ontbreekt. Een slechts redelijk gitaarloopje in het refrein van ‘Bullet Train’ valt op, omdat het tussen zoveel nietszeggend geneuzel staat.

Zoals gezegd herpakt Gardens & Villa zich enigszins. Op het moment dat het kwaad al geschied is, piept er met ‘Echosassy’ eindelijk een goed synthpopnummer tussendoor. De basis van strakke drums en doeltreffende baslijnen vormen de eerste aanzet en laten de synths nu eens niet plompverloren ronddwalen.

Een betere tweede helft maakt het nog niet goed. Zanger Chris Lynch presteert namelijk ondermaats. Hoge passages voelen aan als een trucje en zonder dit trucje is hij een middelmatige zanger zonder kenmerkend stemgeluid. Met Lynch aan de microfoon is het vechten tegen de bierkaai. Muzikaal kan het nog zo goed in elkaar steken, maar met deze zanger zal een nummer nooit boven de grijze middenmoot uitsteken.

Tim Goldsworthy, de producer die Cut Copy zo’n energieke sound gaf, blijkt geen wonderdokter te zijn. Slechts in enkele nummers komt je een krachtig geluid tegemoet. Afsluiter ‘Love Theme’ roept vooral veel vragen op. Een kleine anderhalve minuut aan soundscapes komt volstrekt uit de lucht vallen en leidt tot niets. Dunes is een teleurstellende plaat met een groot vraagteken op het einde. Hopelijk volgt er ooit een sterk antwoord.
Recensent:Jasper Klomp Artiest:Gardens & Villa Label:Secretly Canadian
Cover Angel Olsen - Burn Your Fire For No Witness

Angel Olsen - Burn Your Fire For No Witness Burn Your Fire For No Witness laat het verleden voor wat het is. De...