RECENSIE: Bad Religion - Christmas Songs

Bad Religion
recensie cijfer 2013-11-20 De kunde van goede humor is een volstrekt ironische daad niet als ironie brengen, waardoor de grap alleen maar groter wordt. Je mag toch op zijn minst zeggen dat Bad Religion geen zier heeft met het geloof. Dus hoe grappig is het om dan een traditioneel Kerstalbum uit te brengen, compleet met liedjes als 'O Come All Ye Faithfull', 'God Rest Ye Merry Man' en 'Angels We Have Heard On High'?

Heel grappig, maar tegelijk wekken de punklegendes op Christmas Songs geen moment de indruk dat zij dit album hebben gemaakt als een gag. Niks van dat alles, de songs worden uiterst serieus omgevormd tot karakteristieke punkliedjes zoals we die van Bad Religion gewend zijn.

Even voor de Nederlandse invalshoek: de liedjes die we te horen krijgen op dit album zijn de Britse versies van ook bij ons bekende Kerstliedjes. Wij noemen ze 'Hoor de Engelen Zingen D'eer', 'Komt Allen Tezamen' en 'Gloria in Excelsis Deo', om er een paar aan te halen. U voelt de religieuze thematiek van deze titels afdruipen en dat zou je niet verwachten van Bad Religion. Maar de band onthoudt zich van beschimping. Er is niet gerommeld met de teksten, er wordt niet getornd aan de essentie van de liedjes. Nee, het zijn uitstekend lopende korte punksongs geworden, die prima te beluisteren zijn.

De ironie zit hem echter juist in die prima vorm van de liedjes. Iedereen voelt op zijn kousen aan dat dit toch een vorm van belachelijk maken is. De hardste sneer is echter dat 20 procent van de opbrengst van alweer de 17e plaat van de band gaat naar SNAP, een organisatie die zich inzet voor het helpen van mensen die zijn misbruikt door priesters. Ouch!

Als luisteraar is het de vraag of je een album met eeuwigheidswaarde onder de boom legt als je dit schijfje van amper twintig minuten lang cadeau doet. Het antwoord is nee. Maar, de liedjes zijn leuk, bepaalde versies zelfs erg goed. 'O Come O Come Emmanuel' is het hoogtepunt, al doet 'Little Drummer Boy' nauwelijks onder. 'White Christmas' is wat plichtmatig, terwijl 'American Jesus' het enige liedje is dat niets met Kerst te maken heeft. Dat is een re-release van een eigen track, die overigens niet misstaat als kritisch nootje.

Samenvattend, Christmas Songs is geen topstuk, maar de ondertoon die bij het album hoort is eigenlijk al genoeg. Wie Kerst een beetje wil opschudden bij de schoonouders, doet hier een goede zet mee.
Recensent:Koen Nederhof Artiest:Bad Religion Label:Epitaph
Cover Howe Gelb - The Coincidentalist