RECENSIE: Eddy Zoëy - Andere Kanten Van...

Zoey
recensie cijfer 2013-10-03 Met zijn werk voor BNN en later programma`s als Take Me Out werd Frederik Morsink alias Eddy Zoëy bekend bij het grote publiek, maar ook met zijn stem wist hij als voice over en radiomaker zijn naam op de kaart te zetten. Met diezelfde stem, een flinke dosis muzikaliteit en een goed gevoel voor het schrijven van liedjes staat de veelzijdige Achterhoeker ook al flink wat jaren zijn mannetje in de muziekwereld. Sterker nog, voordat hij zijn eerste stappen in de tv-wereld zette, had hij al vroeg in de jaren negentig als componist en auteur een contract bij het label Polygram. Terwijl zijn status als tv persoonlijkheid rijzende was, bracht Zoëy solo het albumSucces Jongen uit, wat hem de grote radiohit ‘Bijna’ opleverde. En ook in 2004 wist hij de hitlijsten te bereiken met ‘Jacqueline’. Het kan geen kwaad dit alles nog eens te vermelden aangezien Zoëy nog steeds de vraag ”Oh? Kun jij zingen dan?” krijgt.

Met drie albums op zijn naam schreef Zoëy de afgelopen jaren vooral voor andere artiesten zoals Ruth Jacott, Romeo en Chipz, maar anno 2013 is Zoëy terug met zijn vierde langspeler Andere Kanten Van…. Als jochie luisterde de zanger in de jaren `80 veel naar mensen als Tom Petty, Bruce Springsteen, Rick Springfield, Bryan Adams en The Police. Die invloeden hoor je duidelijk terug, vooral de laatste twee namen lijken model te staan voor de songs op het album. Vooral op de meer rockende tracks als opener ‘Laat `t Niet Verdwijnen’ , de single ‘Beter Dan Ik’ en afsluiter ‘Zongarantie’ is het vergelijk met Bryan Adams snel gemaakt, terwijl op ‘Hoe Speelt Ze Het Klaar’ en het geestige ‘DZINEOTW’ The Police weer om de hoek komt kijken.

De songs op Andere Kanten Van… zijn over het algemeen weinig memorabel. Doordat de songs echter goed in het gehoor liggen, voorzien zijn van eenvoudige, verhalende teksten over grote en kleine onderwerpen weet Zoëy echter wel sympathie te wekken. Een goed voorbeeld hiervan is ‘Doucheliedje’ dat zonder moeite mee te zingen is en zich dan ook snel in je hoofd nestelt. Het gebrek aan hoogdravende teksten werkt hierbij erg prettig. Minstens even ontwapenend zijn ballads als het opvolgende ‘Onbevangen’ en ‘Blijf Eigenwijs’ die een lieflijk karakter kennen.

Als producer, componist, songwriter, zanger, opvallend goede gitarist en kunstenaar (want ook het artwork is van zijn hand) laat Eddy Zoëy met Andere Kanten Van… net als op Succes Jongen en 6 Maanden Geen Teevee horen een sympathieke plaat te kunnen maken. Dat het tekstueel hier en daar misschien iets te simpel is, mag de pret niet drukken. Andere Kanten Van… is gewoon een lekker plaatje, niet meer maar zeker ook niet minder.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:Eddy Zoëy Label:Dying Giraffe Recordings
Cover Ha Ha Tonka - Lessons

Ha Ha Tonka - LessonsDe band Ha Ha Tonka (vernoemd naar het gelijknamige staatspark in de...