RECENSIE: Die Anarchistische Abendunterhaltung - Eight Definitions

DAAU
recensie cijfer 2013-10-10 In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden is Die Anarchistische Abendunterhaltung, kortweg DAAU, afkomstig uit België. Daar werden ze ooit in dezelfde hoek geplaatst als dEUS. Hun combinatie van klassiek, jazz en rock, rijkelijk voorzien van improvisaties en lange jams viel dan ook wel bij dezelfde liefhebbers in de smaak. Maar de band laat zich terecht niet graag in een hokje plaatsen en zou zichzelf daarmee ook tekort doen. Ze blijven voortdurend in beweging. Zo wisselt het collectief regelmatig van samenstelling en blijft ook de muziek zich ontwikkelen. De vergelijking met dEUS gaat allang niet meer op. Meerdere malen werd al van platenmaatschappij gewisseld en nu hebben de Belgen onderdak gevonden bij Excelsior.

Begin september was de band nog te bewonderen op het sfeervolle Tokkelbaan podium tijdens Into The Great Wide Open. Bij de invallende schemering brachten ze er al wat nieuwe stukken ten gehore van de fonkelnieuwe zevende plaat Eight Definitions. Daarop gaan de klassiek geschoolde muzikanten nog minimalistischer te werk dan op hun vorige langspeler. Destijds moesten ze het voor het eerst doen zonder man van het eerste uur, violist Buni Lenski, maar hij treedt hier nog wel als gastmuzikant op.

De instrumentale nummers zijn eigenlijk verstilde soundscapes, beklemmende en filmische stukken met een melancholische ondertoon. Het is geen gemakkelijke kost, maar het intrigeert wel degelijk. In 'Dansende Mieren' lijkt de muziek om te slaan. Warme electronica neemt het over, waardoor de sfeer verandert. Maar waar het nummer lijkt te beloven de plaat een andere kant op te duwen, speelt deze toch op dezelfde voet door. Het had het geheel nog net iets interessanter kunnen maken.

Ook in 'Delete Alt And Undo' komen we op dezelfde manier smaakvol toegepaste electronica tegen. Geduldige beats staan in mooi contrast tot de klassieke instrumenten. In 'Anbau' is er een hoofdrol weggelegd voor de violen, die door de slimme toepassing van effecten een dreigende sfeer neerzetten. Het is mooi om te horen hoe DAAU, door kundig gebruik van hun instrumenten en klanken, de nummers naar hun hand weet te zetten. Als geen ander beheersen ze het idee van less is more. Je moet de stukken wel goed op je laten inwerken en het is dan ook aan te bevelen de plaat de tijd te geven. Bij iedere luisterbeurt blijf je dan nieuwe elementen ontdekken. En daarmee is Eight Definitions een mooie en waardige toevoeging aan het bijzondere DAAU oeuvre.
Recensent:Ronald Kats Artiest:Die Anarchistische Abendunterhaltung Label:Excelsior Recordings
Cover Tim Hecker - Visions

Tim Hecker - VirginsIn de rij ambientgrootheden van de 21ste eeuw mag Tim Hecker niet...