RECENSIE: Minke & Eelco - Sorry!

Sorry!
recensie cijfer 2013-07-03 Tv-programma’s als Try Before You Die en films als The Bucket List zijn erop gebaseerd, op de vraag wat jij absoluut zou willen doen voordat je doodgaat. Het is een populaire kwestie binnen de huidige maatschappij, en wie zijn “wij” recensenten om ons daarvan afzijdig te houden? Misschien iets anders geformuleerd, maar wat zouden wij nu eigenlijk op muziekgebied ontdekt willen hebben voordat we afscheid nemen van een wereld vol muziek? Op welke manier zouden wij daadwerkelijk uit onze “comfort zone” kunnen stappen? Een Fries plaatje recenseren wellicht? Een plaats op de shortlist zou het in ieder geval wel verdienen.

Mocht die shortlist er ooit komen, dan kan onderstaande in ieder geval zijn eerste vinkje alvast zetten, daar heeft het Friese duo Minke & Eelco immers wel voor weten te zorgen. Voor het Friestalige album Sorry! hebben de vrienden Eelco Engelsma en Minke Adema namelijk de handen in elkaar geslagen. Alhoewel het resulteert in een uiterst gevarieerde plaat, is het spijtig dat de kwaliteit van de nummers net zo varieert.

Sorry! bevat over het algemeen vrij sober gearrangeerde nummers met een hoofdrol voor het gitaarspel van Engelsma en de krachtige stem van Adema. Dat betekent echter niet dat het album uitsluitend bestaat uit een twaalftal breekbare folkliedjes, integendeel. ‘Kening Fan It Tjuster’ is bijvoorbeeld bluesachtig, terwijl openingsnummer ‘Ik Wol Dy Ha’ flirt met jazzmuziek.

Het album begint lekker met het zomerse, bijna exotische ‘Ik Wol Dy Ha’. Goed, tekstueel is het wat eentonig, maar vooral de altsaxofoon en de percussie houden het geheel interessant en voorzien het nummer van een lome, jazzy uitstraling. Het licht cabareteske ‘Jo Jo’ scoort ook nog een krappe voldoende, vooraleer het album met ‘De Fytser’ en ‘Laitsje Mar Sizze Neat’ in een mindere periode terechtkomt. Vooral laatstgenoemde kent vervelende en stroeve overgangen.

Het is alsof Minke & Eelco het zelf ook al beseften. Het dipje wordt namelijk opgevolgd door het prachtige duet ‘Thom’ waarbij Minke vocaal wordt bijgestaan door de in het Nederlands zingende Tessa Boomkamp. Het zorgt voor het onbetwiste hoogtepunt van Sorry!, onder meer door de mooie zangcombinatie, de mix van talen (Fries en Nederlands) en het smaakvolle pianoarrangement.

Zelfs het prachtige ‘Thom’ kan echter niet verbloemen dat Sorry! een aantal ondermaatse nummers kent. Sorry! zal desondanks de moeite waard zijn voor de Fries sprekende populatie en voor muziekliefhebbers die hun muzikale horizon trachten te verbreden. Is die interesse er geenszins, dan heeft Sorry! vrij weinig meerwaarde. Hoewel Minke & Eelco namelijk een uiterst gevarieerd album afleveren, is de kwaliteit van de nummers jammer genoeg net zo wisselend.
Recensent:Mick Claessens Artiest:Minke & Eelco Label:Marista
Cover Turboweekend - Fault Lines/Ghost Of A Chance

Turboweekend - Fault Lines/Ghost Of A ChanceDat sommige onbenullige acts niet van de radio zijn af te slaan en dat...