RECENSIE: Echo Lake - Wild Piece

Echo lake
recensie cijfer 2013-06-17 Ze schieten de laatste tijd als paddenstoelen uit de grond: bands die dreampop maken met als constante factor een flinke galm op de vocalen en gitaren. Door het ruime huidige aanbod binnen het genre valt lang niet elke band op. Echo Lake is een Londens duo, bestaande uit producer/componist Thom Hill en ex-koormeisje Linda Jarvis. Ze ontmoetten elkaar op de kunstacademie en besloten eind 2010 een band te vormen met zijn tweeën. Voor de sporadische live optredens werd het duo destijds uitgebreid tot een vijftal. Al snel ontstond er een kleine buzz, mede veroorzaakt door hun geslaagde debuut-EP Young Silence. Anderhalf jaar later verscheen hun debuutalbum, getiteld Wild Peace.

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: dit is geen bijzondere plaat. Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat er pakweg een drietal geslaagde en aangename songs op staan, maar het merendeel klinkt pretentieus en op veel plaatsen lijkt de galm meer bedoeld om de matige vocalen en composities te verhullen dan om sfeer te creëren. Niet dat de band geen potentie heeft; zo klinken singles 'Young Silence' en 'Even The Blind' melodieus en fris en hebben net dat beetje extra dat veel van de overige nummers missen. De sound van de band is erg van deze tijd: veel synthesizers en een vol geluid.

De band heeft mogelijkheden tot groei (dit is immers pas hun debuut), maar vooral de (gemanipuleerde) zang van Jarvis heeft zijn beperkingen. Het is lang niet overal zuiver en heeft geen emotionele impact. Er staat een aantal behoorlijk goede songs op de plaat die het geheel nog enigszins redden, maar de band zal in de toekomst toch wel echt met beter en origineler repertoire moeten komen willen ze (blijven) opvallen in de massa. Dit album is simpelweg niet onderscheidend genoeg.
Recensent:Etan Huijs Artiest:Echo Lake Label:Goomah Music
Cover Atlantic Attraction - Home

FARA - HomeJe doet ondergetekende geen groter plezier dan met muziek uit eigen stad....