RECENSIE: Various - Suburban Sleazy Listening: At The Juke Joint

Cover Various - Suburban Sleazy Listening - At The Juke Joint
recensie cijfer 2013-03-18 Het leuke van verzamelaars is dat je vaak artiesten tegenkomt die je normaal gesproken nooit te horen zou hebben gekregen. Zo leer je nog eens nieuwe artiesten kennen. Helaas is het ook zo dat er dan ook weer nummers tussen zitten die je absoluut nooit zou draaien, zodat dit soort albums doorgaans stof staan te vangen. Coherentie op een verzamelalbum is vaak ver te zoeken. Gelukkig hebben ze bij Suburban goed opgelet bij het in elkaar zetten van Suburban Sleazy Listening: At The Jukepoint. De samenhang tussen de artiesten op deze verzamelaar is bij eerste beluistering direct duidelijk, zodat het een plezier is om de plaat aan te zetten.

Doel van deze verzamelaar is om de sfeer van de zogenaamde Jukepoints te doen herleven; plekken die in het onderdrukte zuiden van de Verenigde staten een vrijplaats betekenden voor drank, gokken en natuurlijk goede livemuziek. Bands die goed in dit decor zouden passen dienen dan natuurlijk wel enigszins sleazy te zijn. Zelden dekt een verzameling songs zo goed de lading. De vijftien vuige bluesrock songs schuren, dampen en zijn smerig tot op het bot.

Echt grote namen vinden we niet al zijn bands als Cuban Heels en Birth Of Joy redelijk bekend. Van de eerst genoemde vinden we ‘You Groove Me’ en van Birth Of Joy horen we een sterk op The Doors geënt geluid in ‘Motel Money A Way’. Daarvoor heeft T-99 met het gruizige ‘Sun’ het bal geopend.

Het ruigste nummer is ‘Exit Spoiler’ van Black Bottle Riot, dat enigszins aan Thin Lizzy doet denken. Opvallend is het vlotte ‘Nothing In This World’ van Shiner Twins, waarop het onmogelijk is om stil te zitten. Ook lekker zijn de, flink met mondharmonica doorspekte, stamper ‘My Baby Left Me’ van The Blackcorner Boogie Band en het relaxte ‘Undercover Blues’ van Boo Boo Davis.

Behoorlijk vreemd zijn het licht psychedelische ‘Without’ van Shaking Godspeed en het eveneens rijkelijk van mondharmonica voorziene ‘Fuzzbone Slim’ van The Pignose Willy’s. De minimale begeleiding op ‘Diamond In The Dark’ van Tenement Kids zorgt ervoor dat de nadruk op de song ligt, en die song is hemeltergend mooi.

Tegen het einde gaat het gas er weer een beetje op met songs van Reverend Peyton’s Big Damn Band, The Cyborgs en Giant Tiger Hooch. De Zwitsers van Hillbilly Moon Explosion brengen hierna een potje onvervalste country in ‘My Love For Evermore’, waarop de schuurpapieren stem van Oliver Baroni gezelschap krijgt van de verleidelijke stem van Emanuela Hutter. ‘Texino’ van Automatic Sam luidt deze leuke verzamelaar instrumentaal uit, met smerige maar goudeerlijke bluesrock. De plaat is een mooie kennismaking met de actuele bluesrock die op dit moment gemaakt wordt. Schenk de Bourbon maar in!
Recensent:Jan Didden Artiest:Various Label:Suburban Records
Cover Saint Alvia - Static Psalms

Saint Alvia - Static PsalmsVoorheen waren stonden ze nog bekend als The Saint Alvia Cartel, maar dat...