RECENSIE: Schneider TM - Skoda Mluvit

Schneider TM - Skoda Mlluvit
recensie cijfer 2006-05-18 Na een aantal luistersessies ben je overtuigd van de kwaliteiten van deze Duitse muzieknerd. Dirk Dresselhaus aka Schneider TM is geen groentje in de muziekwereld. In de jaren tachtig en negentig stond deze elektroreus al te jammen op zijn gitaar. Zelfs zijn zangpartijen werden van de douche naar het podium verplaatst. De Duitse Indie-scène verwelkomde Dirk dan ook met open armen. Op gegeven moment krijgt Dresselhaus interesse voor de elektroknoppen en gaat ijverig aan de slag.

De kunst van Schneider TM is dat alles doordacht lijkt te zijn. Elke keer dat je de plaat luistert, lijkt het alsof je naar een compleet andere tracklist luistert. Gebruiksaanwijzing: Luister liefst vier keer voordat je een oordeel velt. Škoda Mluvit is zijn tweede album. In vergelijking met voorganger Zoomer is het huidige werk donkerder van klank. Niet zo gek als je bedenkt dat een uitputtende tour, motorongeluk en een verbroken relatie aardig wat duistere creativiteit teweeg kan brengen.

Niets is aan het toeval overgelaten wat betreft het samenspel van muziekinstrument en machine. Een pluriform geheel van beats/ritmes, van akoestisch naar elektrisch naar ingeblikt gitaarwerk. Tel daarbij de potten, pannen, viool en xylofoon op en je hebt Schneider TM in audio. Deze Duitser haalt echt alles uit de kast. Dresselhaus is gelukkig zo slim om niet te verzanden in eentonige elektro –of popsounds.

De nummers die eruit springen zijn vooral Peanut, de korte nummers als intermezzo’s (denk aan S’ Kcorratiug), Caplets, The Blacksmith (een gerapt elektrosprookje) en The Slide om bij weg te dromen. De verscheidenheid in stijl en ritme is Schneider TM te baas. De luisteraar krijgt niet dat welbekende benauwde gevoel zoals bij een op hol geslagen computerexperiment. Schneider TM geeft gewoon een soort van nieuwe dimensie aan postmoderne pop of in de volksmond, avantgarde pop. Luisterveilig dus dat Škoda Mluvit.
Recensent:Roxana König Artiest:Schneider TM Label:City Slang
Absentee - Schmotime

Absentee - SchmotimeIn juni gaat in veel landen de film ‘Leonard Cohen, I’m your man’ in...