RECENSIE: Quinteto Tango Extremo - Toujours Bizarre

Cover Quinteto Tango Extremo - Toujours Bizarre
recensie cijfer 2012-04-12 Tango Extremo is naar mijn weten het enige Nederlandse tango-orkest dat zijn muziek zelf schrijft en/of bewerkt. Om maar te zeggen: niet echt een alledaags ensemble. Ten eerste ligt Argentinië tienduizend kilometer verderop en ten tweede houden we hier gewoon niet zo van tango, al helemaal niet thuis in de speler. Tenzij het Gotan Project is, want da’s dan weer lekker alternatief en dat telt niet.

Toujours Bizarre (waarom in vredesnaam een Franse titel?) bevat voor het overgrote deel stukken uit het laatste theaterprogramma van de groep, Viva La Vida!. Wat een vreselijk originele titel. Maar goed, daar gaat het nu niet om. De groep trok er afgelopen jaar mee door Nederland, Zuid-Amerika en China.

Ik denk dat het aantal Festivalinfo-lezers dat deze plaat thuis vaak op zal zetten op een hand te tellen is, maar afgaand op deze plaat: als je Zuid-Amerikaans bloed door je aderen hebt stromen; ga live kijken! Sterker nog: ga sowieso eens een kijkje nemen als ze in de buurt zijn. Want dit ensemble kan wat hoor, of het nou Brels ‘Chanson Des Vieux Amants’ is, ‘Dokter Bernhard’, of ’Het Is Stil In Amsterdam’ van Ramses.

Doe het ‘Zwanenmeer’ van Tchaikovsky er ook nog maar bij. Ze draaien er hun hand niet voor om. Maar hoe je het ook wendt of keert – deze plaat koop je bij de merchandise-stand van de band in het betreffende theater waar ze op een willekeurig moment optreden. Waarschijnlijk schaf je ‘m dan aan als herinnering aan een leuke avond, of om de muzikanten zelf een steuntje in de rug te geven. Want met de beste wil van de wereld maak je hiervoor niet een blokje om naar je favoriete platenzaak als je geen diehard fan bent. Daar is de muziek simpelweg teveel een niche voor. En daarmee zeggen we niets over de kwaliteit van Tango Extremo.

Over z’n geheel bekeken best een leuke plaat dus, al wordt dat ”Extreme” en “Altijd bizar” wel een beetje overdreven. Zo bizar is het allemaal niet. Sterker nog: alles wordt vrij ingetogen gebracht en lijkt gewoon een beetje teveel op elkaar, ook al loopt de keuze van de nummers zwaar uiteen, zoals je hierboven kunt lezen. Maar misschien komt dat doordat ik geen Zuid-Amerikaans bloed heb, wie weet.
Recensent:Jasper van Harskamp Artiest:Quinteto Tango Extremo Label:Eigen Beheer
Cover Good Meat - Good Meat

Good Meat - Good Meat “Ladies en gentlemen, boys and girls.” Of we iets dichterbij willen komen,...