RECENSIE: The Subways - Money & Celebrity

The Subways – Money and Celebrity
recensie cijfer 2011-09-27 Recht voor je raap rock met een pop en een punkrandje. Wie The Subways deze zomer live heeft gezien, begrijpt volkomen waarom de band in een show circlepits initieert, handjes in de lucht krijgt, maar ook zijn aanstekermomentjes heeft. Het is luid, het is snel, het is aanstekelijk.

Nu had het nieuwe album Money And Celebrity er al moeten liggen voor de festivaltour van het Engelse drietal, maar het werd september. Het wachten wordt echter grotendeels beloond. De nieuwe plaat is een waardige opvolger van doorbraakplaat All Or Nothing, al komt de grootste bekendheid wellicht van het oudere nummer ‘Rock’n’Roll Queen’, dat op de soundtrack van Guy Ritchies RocknRolla is meegenomen.

In ieder geval is er met Money And Celebrity gemikt op commercieel succes, nog meer dan met de vorige albums. Nog nooit was er een album met zoveel makkelijk mee te blèren refreinen. Neem de eerste single ‘We Don’t Need Money To Have A Good Time’. Die zin, dan vier keer c’mon, vervolgens de zin ,,Forget our worries and do what we li-i-ike’’ erachteraan, om af te sluiten met een nieuw viervoud van c’mon.

Qua tekst hoef je niet bij deze band aan te kloppen, al is afsluiter ‘Leave My Side’ bij uitzondering wel mooi geschreven. Nee, de band moet het vooral hebben van de kracht van de simpele teksten. Met eenvoudige bewoordingen moet het gevoel overkomen. Inlevingsvermogen hoog in het vaandel en dat lukt volledig.

Muzikaal is de band vooruit gegaan. Nog altijd zijn er veel stevige, volle akkoorden te vinden op Money And Celebrity, maar er zitten meer riffjes, laagjes, trucjes en vooral betere drums in de nummers. Dat maakt het album, bij gebrek aan goede tekst, interessant. Zo is absoluut hoogtepunt ‘Celebrity’ een degelijke rockplaat, die wordt opgesierd met een hoge, bijna tokkelende tweede gitaar, een perfecte hook en stuwende drums. Als er een hit moet komen, is dit het. Al moet gezegd, die hook lijkt wel heel erg veel op ‘Banquet’ van Bloc Party.

Jammer genoeg is het middenstuk van het album wat minder sterk. Ietwat minder tempo en minder sterke riffs, terwijl dat juist het handelsmerk is van The Subways. Er zit veel pop in de songs, zonder dat het echt storend wordt. Het is alleen net wat minder rauw en dat past niet zo goed bij de band. Gelukkig wordt dat met ‘Rumour’, ‘Friday’ en ‘Leave My Side’ weer rechtgezet aan het einde.

The Subways gaan haast zeker hits scoren met dit album. Terecht, want Money And Celebrity is een vermakelijke plaat, zonder dat de teksten echt goed zijn of de muziek echt ingewikkeld. Het is een feelgood-plaat, waar je niet te veel over moet nadenken, maar op los moet gaan.

The Subways speelt op 15 oktober in de Botanique te Brussel en op 17 oktober in de Amsterdamse Melkweg.
Recensent:Koen Nederhof Artiest:The Subways Label:Cooking Vinyl Records
Opeth – Heritage