RECENSIE: Gang Gang Dance - Eye Contact

Gang Gang Dance - Eye Contact
recensie cijfer 2011-06-30 Gang Gang Dance is een experimentele band uit New York. De groep bestaat uit vijf leden (Lizzi Bougatsos, Brian Degraw, Josh Diamond, Taka Imamura en Jesse Lee) en staat al sinds 2004 bekend als één van de meest unieke acts uit de Verenigde Staten. De muziek van Gang Gang Dance wordt vaak omschreven als electroclash, maar is eigenlijk te gevarieerd om in één hokje te duwen. Wat wél vaststaat is dat de band met zijn vijfde lp Eye Contact een stap dichter naar het mainstream publiek zet.

Dat betekent echter niet dat er ook maar iets aan uniekheid is ingeleverd. Alleen het openingsnummer van dit album is al bijzonder. In plaats van Eye Contact op gemakkelijke wijze van start te laten gaan, wordt de luisteraar begroet met het elf minuten durende ‘Glass Jar’. De openingsminuten van dit nummer voelen door de prachtige opbouw aan alsof het album langzaam tot leven komt. Pas halverwege kickt de magistrale electro in, aangevuld door de unieke stem van Lizzi Bougatsos. Alsof er een toverbos vol engelen ontwaakt.

Niet alleen de opener is magistraal. De combinatie van indrukwekkend warme drums en koelere elektronica zorgen ervoor dat meerdere nummers betoverend zijn. De drempel voor mainstreampubliek is aanzienlijk verlaagd, omdat de liedjes veel meer dansbaar zijn dan eerder werk van Gang Gang Dance. Zo kent ‘Adult Goth’ een reggaeton-achtige drumbeat en zo zijn er meerdere aspecten die houvast bieden voor de muziekliefhebber die zo’n steun in de rug nodig heeft. Zelfs één van de minst toegankelijke tracks, het aan Ariel Pink doen denkende ‘Romance Layers’, bevat een vrij vaste structuur die is aangekleed met een experimenteel geluid.

Eye Contact kan dus weinig fout doen bij welk publiek dan ook. En dat is één van de belangrijkste punten die deze plaat tot zo’n grandioos eindproduct maken. Je hoeft geen geluidstechnicus te zijn om te horen hoe prachtig dit is en je hoeft geen Beelen te heten om in te zien dat het toegankelijk is. Op een misplaatste interlude na is Eye Contact een foutloze plaat. Een album waardoor je weer wat meer van muziek in zijn geheel gaat houden.
Recensent:Randy Timmers Artiest:Gang Gang Dance Label:4AD / V2
The Prodigy – World’s on Fire

The Prodigy - World's On FireOp 24 juli 2010 gaf The Prodigy haar grootste optreden ooit, in het Britse...