RECENSIE: Is Tropical - Native To

Is tropical – Native to
recensie cijfer 2011-05-31 Quizvraag: de band die maskers draagt om hun gezichten geheel of gedeeltelijk te verbergen en met het debuutalbum Native To komt. U zegt Slipknot? Fout! U zegt The Residents? Fout. TISM? GWAR? Nope. Het gaat om Is Tropical, een Britse dance-act. Waarom ze maskers dragen; niemand weet het. Het maakt de band in ieder geval net iets spannender dan de nieuwe cd.

Die nieuwe cd bestaat uit dancenummers met overduidelijke electroïnvloeden. Kortweg bestaat het recept uit een zware beat, een dromerige ondertoon en een dito (samen)zang, een stevige bas en moddervette synths. Dat recept bleek nogal aan te slaan bij het grote publiek, aangezien single ‘When O’ When/Seasick Mutiny’ al hoge ogen gooide binnen de scene en het nummer ‘Lies’ zowaar een klein underground hitje werd. Het succes zorgde ervoor dat het label Kitsuné (Digitalism/Two Door Cinema Club) het drietal oppikte en het platform bood voor het maken van een alleraardigst debuutalbum.

Alleraardigst inderdaad, want echt spetteren doet het niet. Het nummer ‘Clouds’ laat zich als exemplarisch voorbeeld gebruiken. De dikke onderlaag en de opzwellende en afzakkende beats bieden een leuke ondergrond, maar de zang en de melodie die herhaaldelijk worden ingezet zijn domweg te saai om echt te boeien. Tegelijk is het tempo niet dat van een echt dansnummer, waardoor ‘Clouds’ boven de markt blijft hangen. Zo gaat het met meer nummers op het album. ‘Land Of The Nod’, ‘Zombie’ en ‘Seasick Mutiny’ zijn stuk voor stuk niet sterk genoeg.

Daartegenover staan juist hele sterke nummers. Neem ‘Lies’, wat een duidelijke clubknaller is. Het is powerpop met electro, er zit een ranzig randje aan het nummer door de smerige synths, de zanglijn is slim en de tekst laat zich heerlijk meezingen. De breaks in het nummer en de botte beat maken het volledig af.

Gelukkig staan er nog een aantal van dit soort smakelijke en aanstekelijke nummers op Native To. Toch is het hoogtepunt geen dancenummer, maar meer een dromerige zomerhit. ‘Think We’re Alone’ is een nummer dat blaakt van vrolijkheid, van slim gekozen lagen aan gitaar en bas. Niet eens dat er heel veel gebeurt, maar de zang doet een duit, die groot genoeg is, in het zakje, om de twee duidelijke segmenten vrij naadloos aan elkaar te rijgen. Stil blijven zitten is domweg niet meer mogelijk. Net als chagrijnig kijken.

Al met al ontbreekt het op Native To nog aan de kracht van een geheel en aan de kunde om een overal even sterk album af te leveren. Toch laat Is Tropical zien dat er niet zomaar een nieuw dance-actje is gevonden door Kitsuné. Er is talent, maar er mag nog meer mee gedaan worden.
Recensent:Koen Nederhof Artiest:Is Tropical Label:Cooperative Music
Black Lips – Arabia Mountain

The Black Lips - Arabia MountainHet leek een prima combinatie. Zet Black Lips met de inmiddels op zijn...