RECENSIE: Voodoo Circle - Broken Heart Syndrome

Alex Beyrodt’s Voodoo Circle
recensie cijfer 2011-03-25 Voormalig Silent Force en huidig Primal Fear snarenplukker Alex Beyrodt stuurt met zijn project Voodoo Circle een tweede sublieme release het hardrockwereldje in. De klassieke melodieuze hardrock die het meest aan Deep Purple en Rainbow doet denken is een topper in het genre. Het gelijknamige debuut Voodoo Circle uit december 2008 klonk al verbluffend en “mind blowing”. De verbazingwekkende combinatie van intelligente composities, muzikale breinen en een gepassioneerd zangtalent, combineerde een klassieke sound met de technische mogelijkheden van vandaag, een verbazingwekkende balans. Natuurlijk zijn de persoonlijke invloeden en voorkeuren gemakkelijk terug te vinden, maar niettemin is dit één van de sterkste releases in jaren. Gitarist Alex Beyrodt kan zijn adoratie voor gitaarwonder Blackmore niet onder stoelen of banken steken. Imiteren doet hij niet, want met zijn onnavolgbare klankkleur drukt hij moeiteloos zijn stempel op de klassieke sound.

Vaak blijkt het heel moeilijk om een release van minimum hetzelfde niveau te releasen.
De tweede schijf Broken Heart Syndrome overtreft met verve het debuut. Pure klasse is dit! De muziek voert je met een teletijdmachine naar de roemrijke jaren zeventig en tachtig. Het heel hoog Deep Purple, Rainbow en Whitesnake gehalte druipt letterlijk van de composities af. Samen met zanger David Readman, bassist en bondgenoot Matt Sinner, Jimmy Kresic op toetsen, aangevuld met drummer Markus Kullmann die de drumstoel inneemt van Mel Gaynor, produceren deze hoogbegaafde muzikanten een muzikaal vuurwerk waar de spetters en vonken vanaf springen.

Als opener zet het vingervlugge 'No Solution Blues' de toon voor de rest van het album, een meer gepaste tune kun je echt niet bedenken. Een wonderbaarlijke compositie in Blackmore stijl, toen de levende legende nog klassieke melodieuze hardrock uit zijn mouw schudde alsof het niets was. 'King Of Your Dreams' komt gevaarlijk dicht bij Deep Purple’s 'Knocking At Your Back Door', maar dat mag de pret niet drukken. 'Devil’s Daughter' is het hoogtepunt. Hoewel het nummer rustiger start, slaagt het vijftal er in de kracht van de song te behouden, dankzij de ijzersterke Beyrodt riff en de subliem hemels bluesy gitaarsolo. Bovendien klinkt Readman hier als een verbeterde versie van Coverdale en dit kan hij als een welgemeend compliment beschouwen. Het titelnummer 'Broken Heart Syndrome' en 'Heal My Pain' zijn rechtgeaarde rockers op topsnelheid, zonder aan melodie in te boeten.

Dit album is de perfecte mengeling van klassieke melodieuze hardrock en subtiele blues riedels. Voodoo Circle creëert zo een album waarop Whitesnake anno 2011 jaloers mag zijn. Dit schijfje voert je terug naar de hoogdagen van de jaren zeventig en tachtig, aangepast naar de productienormen van vandaag. Een release is bijna nooit zijn volle prijs waard, maar zie hier de uitzondering die de regel bevestigd. Dit album mag gewoon niet in je collectie ontbreken!
Recensent:Gunther Moens Artiest:Voodoo Circle Label:AFM
Eden’s Curse - Trinity

Eden's Curse - Trinity Eden’s Curse brengt met Trinity alweer zijn vierde release uit sinds het...