RECENSIE: Heideroosjes - Manie! Manie!

Heideroosjes - Manie! Manie!
recensie cijfer 2011-04-05 Na twintig jaar van podium naar festival en van dorp naar stad, is het tijd voor een andere weg voor Heideroosjes. Nederlands bekendste punkrockband duikt het theater in voor ruim tachtig Manie! Manie! shows. In januari van dit jaar brachten zij hun theater dvd Manie! Manie! uit, opgenomen op 12 februari 2009 in het Munttheater te Weert.

Tijdens het intro liggen de bandleden, behalve de drummer, in een doodskist op het podium. Het lied 'Manie! Manie!' wordt gestart om het publiek te verwelkomen en de show is officieel begonnen. De band combineert tijdens hun Manie! Manie! tournee hun muziek met komedie. “De bandleden zijn allen verkleed en stellen eigenlijk niets specifieks voor; ze zijn manisch”, aldus de drummer. Zanger Marco lijkt een hooligan, gitarist Frank een helikopterpiloot, bassist Fred is gehuld in een witte jurk en drummer Igor lijkt op een Duitser. Al gauw is het tijd voor nog een verkleedpartij en staat Sinterklaas ineens op het podium met een gitaar om zijn nek. Even later komt de Kerstman (Marco Roelofs) het podium op gewaggeld en wordt er een gitaarbattle gehouden tussen de twee heren. Igor verschijnt na een tijd ook op het podium als Paashaas en een jumpstyle versie van het Heideroosjes nummer 'Ze Smelten De Paashaas' klinkt door de zaal, met als gevolg een jumpende Sint en Kerstman.

Heideroosjes maakt muziek met vaak humoristische teksten en dit weten zij ook goed neer te zetten in hun theatershow. Diverse sketches zoals MTV Cribs komen voorbij en worden onderbroken met bekende nummers zoals 'Damclub Hooligan' en 'Lekker Belangrijk'. De dvd eindigt met waar ze twintig jaar geleden mee begonnen zijn: punkrock maken. 'Ik Wil Niks' wordt gespeeld en als toegift doen ze 'Tomorrow' van de musical Annie (met bassist Fred als Annie).

Het camerawerk is erg matig en de opnames zijn donker. De opnames lijken niet professioneel, maar ondanks dat is het wel een erg vermakelijke show om naar te kijken/luisteren. Ook zitten er matige extra's bij de DVD. Er is een backstage verslag te zien van hun try-out in De Kleine Komedie te Amsterdam en daar blijft het bij. De show zelf zit goed in elkaar: veel diversiteit qua typetjes. O.a. Adolf Hitler, Sinterklaas en Annie komen voorbij. Heideroosjes bewijst dat het een veelzijdig viertal is dat naast muziek maken ook prima een komedie show kunnen geven.

Eerdere recensies van De Heideroosjes:
- 06-07-2009: 20 Years: Ode & Tribute;
- 21-03-2007: Chapter Eight: The Golden State.