RECENSIE: Boef en de Gelogeerde Aap - Wij Zijn

[Boef en de Gelogeerde Aap] – [Wij Zijn]
recensie cijfer 2011-01-18 Boef en de Gelogeerde Aap werkten de afgelopen maanden intensief samen met de Fakkelteitgroep waar onder andere rapper Sticks deel van uit maakt. Ze werden zelfs onderdeel van die groep en hierdoor kon een handtekening onder een contract met Top Notch haast niet uit blijven. En inderdaad, geheel volgens de verwachting tekenden ook zij eind 2010 bij de jubilerende platenmaatschappij. Doorslaggevende factor voor het tekenen van dat contract zijn wellicht de Awards geweest die de heren wonnen op de Grote Prijs van Nederland. De Grote Prijs zelf moesten ze helaas aan zich voorbij laten gaan, maar Boef werd beste muzikant en als belangrijkste kers op de taart werd ook nog eens de publieksprijs in de wacht gesleept.

Boef maakt hele harde dubstep beats, de Gelogeerde Aap zorgt voor de vocalen die fluctueren tussen schijnbaar onzinnig geleuter en diepzinnige teksten. Het duo uit Tilburg bracht vorig jaar hun debuutalbum Vind Ons uit. Dit album is nog steeds gratis te downloaden en als je dit nog niet gedaan hebt moet je dit zeker doen. Ook op Wij Zijn is hun kenmerkende dikke geluid weer te horen, de mix van hiphop en dubstep met rap en dichtkunst. Boef heeft zijn prijs voor beste muzikant volledig verdiend, wat schotelt die man je een heerlijke beats voor. Aap presenteert naast de wat abstractere gedichten ook enkele teksten die over de eigen belevingswereld gaan. Drank, feesten, muziek, vrienden en nog niet al teveel vastigheid in het leven. Soms gaat dit van de hak op de tak, in het titelnummer geeft hij samen met zijn compagnon op die manier een opsomming van wat je van de muziek kunt verwachten; ze zijn “in voor beats, impulsief, nieuwe lichting, en keihard in het zuiden”. Het staccato spoken word past perfect bij de beat van Boef. Voor de mensen die moeten wennen aan de manier van tekst voordragen van de Gelogeerde Aap, en voor wie ten volste wil genieten van de fantastische beats van Boef zijn er twee goed getimede adempauzes. De nummers 5 en 10 zijn grotendeels instrumentaal met hier en daar wat samples van vocalen.

Bij het luisteren naar hun nieuwe album had ik hetzelfde gevoel als wat ik bij de eerste luisterbeurt van Eigen Wereld van Opgezwolle had. Ik moet deze muziek delen en mensen vertellen hoe ontzettend goed dit wel niet is! De beats van Boef zijn van hetzelfde hoge niveau als de beats van Delic destijds. Beide hebben een beetje een duister en ook donker geluid, het klinkt niet gelikt maar is wel degelijk tot in de puntjes uitgewerkt. Je krijgt spontaan zin in underground feesten. Dit is een cd die een plaats verdient in alle top tien lijstjes voor 2011, nu al. De Tilburgse (kraak-)scene hebben ze al voor zich gewonnen getuige de grote groep die ter ondersteuning naar de finale van de grote prijs kwam. Het zou terecht zijn als ze ook in de rest van Nederland furore maken, want deze mannen zijn aan!
Recensent:Willem Swinkels Artiest:Boef en de Gelogeerde Aap Label:TopNotch
Pushking – The World as we Love It

Pushking - The World as we Love ItVoor de heren van de Russische band Pushking was het een droom die uitkwam...