RECENSIE: Britta Persson - Current Affair Medium Rare

Britta Persson – Current Affair Medium Rare
recensie cijfer 2011-01-07 Tot zo'n vijf jaar geleden hield de Zweedse Britta Persson zich voornamelijk bezig met het schrijven van muziek. Ze maakte af en toe een demo of een ep. maar verder gebeurde er niet zoveel. In 2006 kwam hier verandering in, want ze nam thuis het debuutalbum Top Quality Bones and a Little Terrorist op. Doordat er geen geld of goede opname apparatuur voorhanden was, bleek dit proces niet alleen behelpen, maar ook erg leerzaam. Top Quality Bones and a Little Terrorist betekende haar doorbraak in Zweden. Het album was niet alleen opvallend door de rauwe opnames, maar ook vanwege de natuurlijke melodieën in combinatie met doelgerichte teksten. Door haar doorbraak kon Britta Persson in 2008 in een echte studio gaan werken. Op haar tweede album Kill Hollywood Me klinken de songs hierdoor grootser en meer zoals ze bedoeld zijn.

Na een toer door Europa en Brazilie in 2009 verschijnt er op 17 januari nieuw werk van de excentrieke zangeres. Dat Britta Persson een voorliefde voor vreemde titels heeft bewijst ook de titel van haar nieuwe album. Op Current Affair Medium Rare schaaft ze aan de ontwikkeling van haar sound, waarbij vooral de arrangementen complexer worden. Luister bijvoorbeeld maar eens naar 'For the Steadiness', waarbij de coupletten karakteristiek zijn, maar het refreintje een lekker gejaagd popdeuntje is. Naast een poppy sound bevatten de songs op het album voornamelijk een serieuze ondertoon, zoals bij 'Toast for M', wat over zelfmoord gaat. Toch klinkt de song fris en niet per definitie treurig. Helaas bevat het album met 'Annoyed to Death' en 'Some Girls Some Boys' ook songs die minder blijven hangen. 'Big Fuss' maakt met zijn eigenzinnige en experimentele karakter veel goed.

Zweden heeft met bands als Abba, Roxette en The Cardigans een goede poptraditie en Britta Persson past goed in dit rijtje.Ze bewijst met haar nieuwe album echter dat ze voor meer afwisseling gaat dan de eerder genoemde namen. De duidelijke teksten gecombineerd met bijzondere ritmes en tempowisselingen maken haar muziek in ieder geval interessant en verrassend. Britta Persson zou met het toegankelijke Current Affair Medium Rare internationaal best wel eens door kunnen breken.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:Britta Persson Label:Dying Giraffe Recordings
Lola Kite - Lights

Lola Kite - Lights Lola Kite is ontstaan als een van de vele projecten van Keez Groenteman,...